A műszaki fejlődés idővonalai
E-VILAG vissza


A műszaki fejlődés idővonalai

Évről évre izgalmasabbnak néz ki a jövő. Tovább gyorsul a műszaki fejlődés, egyre több az új fejlesztési terület, s ezek ontják az ötleteket a piacra. A jövőt megjósolni nehéz, egy azonban bizonyos: egészen más lesz a világ, mint manapság. A BTexact Technologies által kidolgozott idővonalak egyfajta segédeszközül szolgálnak a jövővel kapcsolatos bizonytalanságaink enyhítéséhez. Az idővonalak első változatát Paul McIlroy dolgozta ki még 1991-ben, azóta két-három évente aktualizálják. Nemrég Ian Neild is csatlakozott Ian Pearsonhoz, a mostani legújabb változat már kettejük munkája.

















Az idővonalakat elsősorban azért határozzuk meg, hogy a British Telecom kutatói és vezetői képet kapjanak arról, milyen lesz környezetünk valamely távolabbi időpontban, hogy a BT termékei és szolgáltatásait minél jobban az ügyfelek igényeihez lehessen igazítani. Azt is tapasztaljuk ugyanakkor, hogy a vállalaton kívül is sokan érdeklődnek munkánk iránt, ezért igyekszünk kerülni a szakzsargon használatát. A jövőre készülődve senki sem hagyhatja figyelmen kívül azt, hogy a műszaki változások nem önmagukban fontosak. Az a fontos, amit ezek a változások lehetővé tesznek vagy tönkretesznek. Az idővonalak kidolgozásakor a BT üzleti ügyfeleire, a kormányra, a médiára és sok magánszemélyre is gondoltunk. A korábbi változatokat számos könyvben idézték. Mi is sok információforrást vettünk igénybe az idővonalak összeállításakor. Legfontosabb információforrásunk az előző kiadás, amelynek legtöbb szócikke továbbra is a jövőre vonatkozik és érvényben van. Viszonylag kevés időpontot kell módosítanunk, ami reményeink szerint annak a jele, hogy jól találgattunk. Néhány tétel időközben megvalósult, ezeket kivettük a listából, de sokkal több olyan került a látókörünkbe, amely korábban nem volt nyilvánvaló. Ezeket a szócikkeket a szaksajtóból, hírlevelekből, az internetről, szakemberekkel folytatott beszélgetésekből vettük, de olyan is akad, amelyre egyszerűen úgy bukkantunk, hogy elgondolkodtunk a jövőről. Az idővonalak korábbi kiadásai gyakran hasznosnak bizonyultak, s reméljük, erről az összeállításról is elmondhatjuk majd ugyanezt.

Tapasztalatból tudjuk, hogy a távközlési és a számítástechnikai ágazat vállalatai meglehetősen eltérően látják a jövőt, ezért hálásak vagyunk az egykori Compaq-os Jeff Harrownak, akinek hírlevelein keresztül betekintést nyertünk a számítástechnikai ágazat gondolkodásmódjába és néhány új szócikket átvehettünk belőlük. John Petersen kiváló könyve, a Derült égből alapján módosítottuk és kibővítettük a dzsóker-részt. Jóllehet, a dzsókerek, definíció szerint olyan eseményeket jelentenek, amelyek szinte bármikor bekövetkezhetnek, a legtöbb esetben azt az időpontot közöljük, ami előtt nem következhetnek be, mert a szükséges mechanizmusok még nem léteznek. Azokat az időpontokat próbáltuk kitalálni, amikor megvalósulásuk lehetővé válik.

A hangsúlyokat is módosítottuk, hátha sikerül érzékeltetni a műszaki fejlesztés árnyoldalainak erősödését. Minden új technológia előnyökkel jár, de ennek ára van. Ebből a fejezetből kiderül, milyen találékonyak vagyunk önmagunk elpusztítására alkalmas módszerek feltalálásában, s az is, hogy az emberiségre leselkedő veszély exponenciálisan növekszik.
A távoli jövőt természetesen sokkal nehezebb elképzelni, mint a közeljövőt, így a néhány évtizeddel későbbre felsorolt veszélyes technológiák száma elenyésző, de jó okunk van feltételezni, hogy mire odáig jutunk, sokkal több potenciális veszélyt látunk majd magunk előtt. És ez a trend aggodalomra ad okot. Noha a problémák zöme még fejlettebb technológiákkal orvosolható, mindig is lesz egy időeltolódás a probléma jelentkezése és a megoldás megvalósulása között, a kockázat tehát idővel egyre nagyobb lesz.
Az idővonalak összeállításának célja mindig

a kedvező technológiák előtt álló lehetőségek érzékeltetése. Nem mindegyik lesz sikeres a piacon. Vannak köztük olyanok is, amelyek sohasem valósulnak meg. A többi azonban sínre kerül, s általuk életünk több vonatkozásban is jobb lesz. Több féle szórakozási lehetőség közül választhatunk, egészségesebben élünk, gazdagabbak leszünk, s valószínűleg a társadalmi jólét is erősödik. Több háztartási gépünknek köszönhetően több lesz a szabadidőnk, intelligens számítógépeink elintézik adminisztratív feladataink java részét, mégis, az eljövendő világ oly sok lehetőséget kínál majd arra, hogy produktív vagy társadalmi elfoglaltságot találjunk magunknak, hogy annyi szabadidőnk sem lesz, mint ma!
Ha mindebben nem a stressz, hanem az élet teljességének növekedését látjuk, akkor a jövő jónak látszik. Reméljük, legalább olyan örömmel kalandoznak idővonalaink mentén, mint amilyen örömmel mi összeállítottuk őket.


Fordította: Ruttkay János

Forrás: Ian Pearson and Ian Neild: Technology Timeline (Journal of the IBTE, January-March 2002)
Mesterséges intelligencia és mesterséges élet
Mesterséges intelligenciát használó orvosok 2001
A kibocsátott játékot megcélzó vírus 2002
Bemutató beszélgetés robottal 2003
Számítógépes ügynök alapú személyes bevásárlás 2003
Az első szintetikus (de szerves) életforma 2003
Háztartási készülékek távoli (hálózati) intelligenciával 2003
Intelligens Barbie kedvezményes ruhával
és tartozékokkal 2003
Egyidejű nyelvi fordítás 2004
Játékok hálózati intelligenciával 2004
Mesterséges intelligencia papjainak hitvallása 2004
Mesterséges intelligenciát használó tanárok
az iskolában 2004
Akciós hős játékok hálózatokon lebonyolított
háborús játszmákban 2004
Biztonsági Barbie használata elveszített
leszármazottak felkutatására 2004
Bevásárló Barbie mint személyi bevásárló
gyermekek számára 2004
Józan észen alapuló következtetés gépi használata 2005
Viselkedési riasztás az emberi tévedés
mechanizmusa alapján 2005
Számítógépek, amelyek szoftvereik többségét is
maguk írják 2005
Intelligens robotok mint háziállatok 2005
Mesterséges intelligenciát használó beszélő figurák,
amelyeket a lakosság 95 százaléka nem képes
megkülönböztetni az igazi embertől 2005
Az első mesterséges elektronikus élet 2006
Az első organizmus, amelyet elpusztulása után
életre keltenek 2006
Személyiséggel és beszélő interfésszel rendelkező
háztartási gépek 2007
Szöveget és rajzot (például szabadalmi leírást)
megértő rendszerek 2007
Virtuális, de egymást nem ismerő barátok 2007
Mesterséges intelligenciát alkalmazó tanulók 2007
Üzleti vezetésben kiterjedten használt mesterséges
intelligencia modellek 2010
Mesterséges idegrendszer autonóm robotok számára 2010
A legtöbbet kereső híresség szintetikus 2010
Intelligens Barbie személyiség-chippel és teljes körű
érzékelő bemenettel 2010
Mesterséges intelligenciát alkalmazó házak,
amelyek kölcsönhatásban vannak a lakókkal 2010
A televízióból ismert hírességek 25 százaléka
szintetikus 2010
A szakértő rendszerek felülmúlják az emberi
tanulás és logika nyújtotta képességeket 2011
A szoftverek többségét gépek írják 2011
Háztartásvezető számítógépek 2011
Az emberi tanulás és felismerés gépi használata 2012
A számítógépes ügynököket kezdjük nem eszköznek,
hanem kollégának tekinteni 2013
Műholdas helymeghatározó eszközök
beültetése háziállatokba 2015
Az agyi funkciókhoz hasonló funkciókat használó
irodaautomatizációs rendszerek 2015
Emberi kreativitás gépi használata 2015
Pihenő tevékenységek szoftverentitások számára 2015
A gépi tudás felülmúlja az emberi tudást 2017
Az elektronikus háziállatok száma meghaladja
az organikus háziállatokét 2020
Az elektronikus életforma alapjogokat kap 2020
Mesterséges rovarok és mesterséges aggyal
rendelkező kisállatok 2020
Távvezérlő eszközök beépítése háziállatokba 2020
Általánosan elérhető beágyazott intelligencia 2020
Vírus megsemmisíti az elektronikus állatpopuláció felét 2021
A tanulást felváltja a transzparens interfész intelligens
számítógépek felé 2025
A robotok fizikailag és mentálisan felülmúlják
az embereket 2030
Élő, genetikailag tervezett Furby (Tiger Electronics‰) 2040

Biotechnológia, egészségügy és gyógyászat
Elektronikus implantátumok rokkant emberek
izmainak stimulálására 2001
Öt egyed komplett genomszekvenciája 2003
Olyan konyhai élelmiszervizsgáló, amely kimutatja
mérgező baktériumok jelenlétét 2003
A gyógyszer szétosztására mikrochipet tartalmazó
intelligens pirula 2003
Betegségek azonnali elektronikus diagnosztizálása 2004
Külső videókamerához csatlakozó retinaimplantátum 2004
Távjelenlét széles körű használata vidéki klinikákon 2004
Rövid emberi tetszhalál 2005
A teljes emberi DNS alapszekvencia meghatározása 2005
Az elektronikus kórtörténeti adatok értékes
adatbányává válnak 2005
Elektronikus receptírás csökkenti a visszaélést és
az átfutási időt 2005
Szintetikus retinaimplantátumok egyszerű látáshoz 2005
Tervezhető gyermekek 2005
Minden beteget megjelölnek a kórházakban 2005
Szakértő rendszerek kiterjedt használata általános
sebészeti rendelőkben 2008
Kórházak virtuális sorolórendszereket használnak 2008
Neurális hálózatok használata a betegek
bejelentkezésének kezelésére 2008
Mesterséges szív (laboratóriumban tenyésztett
vagy teljesen szintetikus) 2010
Véredényeken belül saját energiával
vándorló eszközök 2010
Multimédiás kórtörténet 2010
Genetikai rostálás széles körű alkalmazása 2010
Az életstílus-monitoring és a biztosítás
összekapcsolása a kórtörténettel 2010
Az operációról készült videófelvétel része
a kórtörténetnek 2010
Kiterjedt genetikai beavatkozó programok
állatokhoz és növényekhez 2010
Közvetlen elektronikus kéjérzet-generálás 2010
Élvonalbeli intézményekben megszokottá válik
az online sebészet 2010
Orgazmus e-mail útján 2010
Közvetlenül az ideget stimuláló mesterséges
érzések és érzékelők 2012
Bizonyos implantátumokat státuszszimbólumnak
tekintenek 2012
Véges részecskesugáron alapuló génmanipuláció 2013
Mesterséges vese 2015
Mesterséges tüdő 2015
Génkezelt élelmiszer bizonyos gyógyászati esetekre 2015
Kérésre a saját fog visszanövesztése gén-gél
stimulációval 2015
A genetikai összefüggések feltárása az ismert
betegségek 90 százalékában 2015
A genom része az ember egészségügyi adatainak 2015
Mesterséges agysejtek 2017
Mesterséges máj 2020
Elektronikus memóriabővítés 2020
Génmanipuláció nyomán sok új növényi és állati forma 2020
A világon a halálesetek csupán 15 százaléka fertőző betegsége következménye 2020
A fogkrémben található nanoágensek
megtámadják a plakkot 2020
Teljes körűen működő mesterséges szem 2024
Mesterséges agy beültetése 2025
Mesterséges periférikus idegek 2025
Az emberi viselkedés genetikai, vegyi és fiziológiai
alapjainak megismerése 2025
Mesterséges lábszár 2025
Intelligencia növelése külső eszközökkel 2030
Az első bionikai olimpia 2030
Agyi kiegészítők megjelenése 2033
Mesterséges agy 2035

Üzleti élet és oktatás
A "pull" reklám megelőzi a "push" reklámot 2003
A kormányzat szolgáltatásainak fele elektronikus
úton valósul meg 2005
A brit üzleti életben általánossá válik a papírmentes
iroda (legalább is cégen belül) 2005
A termékek széles köre személyre szabott 2005
Az Egyesült Államokban a vezetőket kiszolgáló
alkalmazottak 85 százaléka tudásdolgozó 2005
Az Egyesült Államokban a családok 80 százaléka
rendelkezik PC-vel 2005
Virtuális valóság használata a tudományok, a földrajz,
a művészetek és a történelem tanításában 2005
A virtuális valóság kiterjedt használata az oktatásban
és a pihenésben 2005
A B2B piac értéke 8,5 billió dollár 2005
Társasági adót nem fizető nomád információs
vállalatok 2006
Bármely háztartási objektumot intelligenssé tevő
aktivátorok 2006
Életstílus márkák dominanciája 2007
A hálózat alapú tanulás polarizálódást idéz elő
az osztályokban - a streaming elengedhetetlen 2007
Globális osztályok a multikulturális környezetben
való elmélyedéshez 2007
Minden kormányzati szolgáltatás elektronikus
úton valósul meg 2008
Üzleti tranzakciók univerzális ellenőrző figyelése 2008
E-mail alapú kommunikáció a szociális
segítségre szorulókkal 2008
Minden vállalkozások közötti pénzügyi tranzakció
elektronikus úton valósul meg 2010
Túlsúlyba kerülnek a virtuális vállalatok és
a virtuális szövetkezetek 2010
Sztártanárok távjelenlét útján tanítanak különböző
helyeken lévő osztályokat 2010
A fejlett országok lakosságának 95 százaléka tudja
kezelni a számítógépet 2010
A telematikai piac értéke 50 milliárd dollár 2010
Mesterséges intelligencia entitás középiskolai
végzettséget szerez 2010
Kizárólag elektronikus vállalat létesül
(az emberi közreműködés minimális) 2012
Mesterséges intelligencia entitás egyetemi
fokozatot szerez 2013
Illegálisan klónozott mesterséges
intelligencia vállalatok 2013
Az egyetemi tanulás az intelligens gépek korában
fölöslegessé válik 2013
Mesterséges intelligencia entitás tudományos
fokozatot szerez 2014
A nomád információs vállalatok elterjedése miatt
bevezetik a globális adózást 2015
Integrált adózás minden tranzakcióban 2015
Többen dolgoznak távmunka központokban,
mint otthon 2015
A távmunka központok mint közösségi erőforrások
száma megkétszereződik 2015
Több országban privatizálják a rendőri erőket 2015
Mesterséges intelligencia entitás doktori
fokozatot szerez 2016
Mesterséges intelligencia tanárok jobb eredményeket
érnek el, mint a tanáremberek többsége 2017
Mesterséges intelligencia entitást Nobel-díjjal
tüntetnek ki 2018
Az Egyesült Királyságban a munkaerő 10 százalékánál
kevesebb ember dolgozik a termelésben 2020
A tanulást kiváltja a transzparens hozzáférés
intelligens számítógépekhez 2025

Demográfia
Ázsia és a csendes-óceáni térség az internethasználók
száma tekintetében megelőzi az Egyesült Államokat 2005
A HIV/AIDS okozta halálesetek száma
világviszonylatban 1,7 millióval tetőzik 2006
Az Egyesült Királyságban a munkaerő 10 százalékánál
kevesebb ember dolgozik a termelésben 2010
Az Egyesült Királyságban a munkaerő 25 százalék a
legalább heti 2 napon távmunka formában dolgozik 2010
A világ népessége eléri a 7 milliárdot 2011
India lakossága 1,2 milliárd 2015
A népesség növekedési üteme 1%-ra lassul
(a jelenlegi 1,3%-ról) 2015
400 millió ember él 10 milliónál több lakosú
megavárosokban 2015
Kína GDP-je nagyobb, mint az Európai Unióé 2015
A nyugdíjkorhatárt 70 évre emelik 2020
A világ lakosságának 60 százaléka városokban él 2025
Az Egyesült Államokban a 65 év felettiek száma
70 millió (20%), a 85 év felettiek száma 9 millió 2030
3 milliárd embert fenyeget vízhiány (<1700 m3/fő/év) 2030
3,5 milliárd embert fenyeget vízhiány
(2001-ben 400 milliót) 2040
A világon 1,42 milliárd 65 év feletti ember él 2050
A világ népessége eléri a 10 milliárdot 2065

Kijelzők
1,5 m-es sík képernyők 2000 fontért 2002
Személyi kijelző táblák televízióhoz, folyóiratokhoz stb. 2002
Holografikus animált vagy videó reklámok
(néhány mp-es videóklipek) 2003
Roaming (több mobilforrástól bevitelt elfogadó)
kijelzők 2003
Internet-hozzáférés konyhai fehérárun elhelyezett
érintőképernyőkről 2003
A papírképpel összemérhető minőségű képet
adó kijelzők 2004
Polimer képernyők hirdetőtáblákhoz 2005
Videófalak - egyenként 2 m-es képernyők 2005
Személyre szabott hirdetések televízión és rádión 2005
Háztartási gépek beszédhangos vezérlése 2005
Egy szobán belül különböző emberek különböző
hangerőt állíthatnak be 2010
Háromdimenziós televízió különleges szemüveg nélkül 2012
Holografikus kijelző folyamatos videóhoz 2015
Háromdimenziós videokonferencia 2015
Szabadtéri hologramok használata 3D képekhez 2020
Holografikus televízió 2025

Energia
Nagy felületű amorf napelemek 20% feletti
hatékonysággal 2001
Házi fűtőanyagcellákból 7 kW-os generátor 2001
LiMnO2 telepek 200 Ah/kg tárolókapacitással 2002
Napkémény erőmű (1,5 km magas) 2004
Napenergiát gyűjtő és tároló ruházat 2005
A hordozható készülékek többségét
fűtőanyagcellák táplálják 2005
Többrétegű napelemek 50% feletti hatékonysággal 2008
Gomb nagyságú gázturbina generátorok hordozható
készülékek energiaellátására 2010
Napfényvisszaverő műholdakkal világítanak
a nagyobb északi városokban 2010
Atomerőművek adják Oroszország és Kelet-Európa
energiafogyasztásának 16%-át 2010
A világ energiafogyasztása 50%-kal több,
mint 1993-ban 2010
Kereskedelmi magmaerőművek 2012
Katalitikus vízbontás napfénnyel 2015
Tengerfenékről származó gázhidrát-kristályok mint
üzemanyagforrások 2015
A világ olajfogyasztása napi 100 millió tonna 2015
A napenergia biokémiai tárolásán alapuló rendszerek 2020
Naperőművek az űrben 2030
Az Egyesült Királyság energiaszükségletének akár
50%-át hullámenergia biztosítja 2040
Magfúzió mint energiaforrás használata 2040

Környezet és vidék
Mezőgazdasági létesítmények műholdas ellenőrzése 2003
Központilag irányított logisztikai világrendszer 2005
Az 1,5 millió ismert faj teljes jegyzéke elérhető a weben 2005
Vidéki állat- és terményadatbázisok 2005
Az organikus környezet hatékony menedzselése 2005
Újonnan kialakított organizmusok vegyi anyagok
előállítására 2005
Virtuális mezőgazdasági szövetkezetek 2007
Távérzékelés kiterjedt használata
a környezetgazdálkodásban 2010
A természeti katasztrófák többségének
hatékony előrejelzése 2010
Az összes háziállat nyilvántartásba vétele 2010
Rovarszerű robotok használata a termény beporzására 2012
Mélyen a földfelszín alatti városok Japánban 2020
A világ művelhető földterületének 30 százaléka sós 2020
Szenzorok széles körű használata vidéken 2020
Széndioxid megkötésére alkalmas technológiák
környezetvédelmi célokra 2030
Mesterséges csapadék vezérelt képzése 2035
Globális környezetvédelmi vállalatok 2040
A világ erdeinek további 10 százaléka elveszett 2050
A világ művelhető földterületének 50 százaléka sós 2050
Eltűnik az ózonlyuk 2050
A tengerszint 15-95 cm-es emelkedése 2100

Otthon és iroda
A hang pozicionálása a tér bármely pontjában 2001
Kaputelefon interaktív kapcsolattal 2001
Elektronikus notebook a papíréval megegyező
kontraszttal 2002
Elektronikus festmények 2003
Az élelmiszerek csomagolásán elhelyezett chipek
jelzik a legkedvezőbb felhasználási időpontot 2003
Lakásokban regisztrált készülékek lopás esetén
nem működnek 2003
Hidraulikus szék virtuális valóságban
játszódó játékokhoz 2003
Kerti audiorendszerek 2004
Intelligens (chipeket tartalmazó) festés 2004
Háromdimenziós fax 2005
Videofotó-keretek 2005
Fényvezető szálas ültetvények 2005
Érzelmi töltetű tárgyak, kapcsolók stb. a lakásban 2007
Digitális fürdőszobai tükör 2008
Elektronikus folyóiratok 2008
Személyre szabott válaszok háztartási készülékektől 2008
Hangulatra érzékeny izzók 2010
Zajvédő technológiák beépítése lakásokba 2010
Előre gyártott modulokból épülő lakások 2010
Elektronikus tapéta 2010
A sütést vezérlő chipek élelmiszerek csomagolásában 2010
A szomszédokat felügyelő videóhálózat 2010
Mosógépek a ruhának megfelelően választják
ki a mosási programot 2010
Házi pozicionáló rendszerek 2012
Beszélgetésből kikövetkeztetett elektronikus válaszok 2013
Holografikus bevonatú ablakok a napfény
átirányítására 2015
Virtuális ablakok 2015
Nanotechnológiával készített játékok 2015
Növénykezelő robotok a növények állapotát
jelző chipekkel 2015
Hagyományos kocsmák a hagyomány illúziójának
technológiai kiterjesztésével 2015
Kaleiodoszkóp-szerű ablakok OLED-ek használatával 2015
Levegőminőség figyelése lakásokban 2018
Kaleiodoszkóp-szerű virágok elektronikus tinta
használatával 2020
Rovarméretű robotok betiltása a kertekben
a vadvilágra gyakorolt hatás miatt 2020
Zajellenes technológia a kertekben 2020
Háromdimenziós otthoni nyomtatók 2020
Nanotechnológiai növények 2025

Élet és szabadidő a kibertérben
Hibrid hullámvasutak valóságos és virtuális hatások használatával 2001
Automatikus zeneszerzés bármely stílusban 2002
Szoftver Lego (szoftver elemeket tartalmazó
objektumok) 2002
A "beszélő fej" technológia használata
konferencia célokra 2002
Inkarnáció alapú plasztikai sebészet 2003
Kibertéri smink 2003
Elektronikus függőség különböző formái 2003
Emberek kibertéri szekrénnyel 2004
A többféle hálózati identitás gyakori használata
személyiségi zavarokat okoz 2005
Az olcsó miniatűr kamerák használata társadalmi következményekkel jár 2005
A szemükben videokamerát rejtő játékkatonák
gazdagítják a játékot 2005
Színházak többletbevételhez jutnak
az internethasználat lehetővé tételével 2005
A lakótér a virtuális valóság lehetőségeit is
használatba veszi 2005
Konferencia technológia nyilvános helyek
táv-szocializációjához 2005
Az internethasználók száma eléri az 1 milliárdot 2005
Az emberek csökkentik adózási kötelezettségeiket
azzal, hogy részben információs termékek
formájában kapják fizetésüket 2007
Online szavazás az Egyesült Királyságban 2007
Hálózati chathelyek ragaszkodnak
a személyazonosság igazolásához 2008
Az emberek kiváltása technológia-ellenes
szubkultúrához vezet 2008
A virtuális valóság átfedi a valódi világot 2008
A szomszédok videofelügyelete társadalmi
problémákhoz vezet 2010
A kormány bevezeti a helyi közösségi IP hálózat
védelmét célzó jogszabályokat 2010
Az időskorúak magányosságát jelentős mértékben
csökkentik a hálózati közösségek 2010
Az Egyesült Királyságban az országos döntéseket
elektronikus népszavazás alapján hozzák 2010
A 65 év felettiek száma világviszonylatban havi
1 millióval növekszik 2010
Szociális szoftver, szervező funkciók stb. 2010
Az első extrém olimpia 2012
Árnyékdemokrácia használata közösségi hálózatokban 2012
A virtuális valóság elől való menekülés jelentős
társadalmi probléma 2015
Nemzetközileg elismerik a kettős
földrajzi/kibertéri nemzetiséget 2015
A városok többségének van kibertéri mása 2016
Komoly nyugdíjválság 2019
Érzelmek átvitele és konverziója
(szeretet és harag érzete) 2020
Bizonyos ügyekben globális szavazás 2024
Hálózati telepátia 2025
Virtuális valóság széles körű használata
nyugdíjasházakban 2025
Csökkentett képességű otthoni génmanipulációs
eszközök 2030
Élmények rögzítése 2035
"Igazi" játékkatonák nanotechnológia használatával 2035

Gépi bemenet/kimenet
Robotikai interfész 2002
Egy chipes, több beszélős beszédhang-felismerés 2002
Légi egér és légi gépelés 2003
Az emberi érzékeléssel összemérhető tapintó érzékelők 2004
Az emberivel összemérhető illat- és ízérzékelés 2005
Teljes körű beszédhangos kommunikáció géppel 2005
A szintetizált beszédhang minősége megközelíti
az emberi hangét 2005
Beszélő fej technológia nyilvános terminálokban 2005
A televíziós internethasználók száma meghaladja a számítógépes internethasználókét 2005
Érzelmekre reagáló játékok és robotok 2006
Szagos televízió kis vegyszertartályokkal rendelkező chipekkel 2010
Beszédhangos interfész háztartási készülékekhez 2010
Magas integráltsági fokú bioszenzorok 2017
Információ feldolgozására képes bioszenzorok 2018
Számítógépes kapcsolat biológiailag
érzékeny szervekhez 2018
A kutyáéval összemérhető illat- és ízérzékelés 2020
Gondolatfelismerés a mindennapi gyakorlatban 2025
Teljes körű kapcsolat az aggyal 2030

Anyagok és elektronikus eszközök
1 cm tehetetlenségi nyomaték mérő elektronikus
eszközökbe beépítve 2002
Optikai chip-közi összeköttetés 2002
Tisztán polimer, rugalmas integrált áramkörök 2002
Gömbszerű szilícium integrált áramkörök 2003
Az eladott személyi számítógépek száma 160 millió 2003
10 GHz órajel-frekvenciájú chipek 2003
Szobahőmérsékleten a réznél kisebb ellenállású
polimerek 2005
Szén nanocsöveken alapuló összetett anyagok 2005
0,01 mikronos technológián alapuló félvezető
eszközök 2005
Integrált logikai eszközök 1 pikoszekundum alatti
kapcsolási sebességgel 2005
Világszerte 1 milliárd Bluetooth eszköz 2005
0,1-es léptékben változtatható törésmutatójú
anyag villamos vagy mágneses térben 2007
Önszervező adaptív integrált áramkörök 2007
1 milliárd tranzisztort tartalmazó chipek 2009
Polimer gélek felhasználása izmokhoz,
bioreaktorokhoz és információfeldolgozáshoz 2010
Kvantumhatás-interferométer fluxusméréshez 2010
Szénérintkezők használata chipen belüli
összeköttetésekhez 2010
Molekula méretű kapcsolók 2010
10 milliárd tranzisztort tartalmazó chipek 2013
Anyagok atomi kialakítása 2015
Érzékelőket, tárolót és beavatkozókat tartalmazó
intelligens anyagok 2015
Nanotechnológia használata 2015
Egyetlen elektron technológiára épülő eszközök 2015
Aktív szállítót és receptorokat tartalmazó membránok 2017
100 milliárd tranzisztort tartalmazó chipek 2018
Szobahőmérsékleten szupravezető tulajdonságot
mutató anyagok 2020
Intelligens bőr intelligens ruházathoz és közvetlen
emberi beavatkozáshoz 2020
Hosszú gyémántszálak gyártása 2020

Feldolgozás, memória és tárolása
200 GB-os merevlemez 2002
Eldobható cellás telefon papírból (10 dollár) 2002
Szobahőmérsékleten átkonfigurálható molekuláris
kapcsoló 2002
22 órányi CD minőségű hangfelvétel egyetlen
CD-n (MPEG4 formátumban) 2002
Lapos PC vagy televízió a kijelzőbe beépített
feldolgozással 2002
Notebook P4 chipekkel 2002
Molekuláris számítástechnika használata 2003
Integrált áramkörök 1 mm átmérőjű szilícium lapkán 2003
1 ns hozzáférési idejű memória 2003
Hitelkártya méretű 11 terabájt kapacitású tároló
50 dollárért 2003
37 GB-os DVD 2004
1 terabájt kapacitású és 1 Gbit/s lekérdezési idejű
holografikus tároló 2004
100 teraFLOPS teljesítményű számítógép 2004
200 vállalatnak van szüksége petabájt tárolási
kapacitásra 2004
Sony GS3 chip, 250 millió tranzisztor, 2000 bites
belső busz, 2,6 Gpixel/s 2004
1 terabájt/m3 tárolási sűrűség 2005
CD helyett félvezető 2005
IBM Blue Gene számítógép 1 petaFLOPS
teljesítménnyel 2005
ANT alapú operációs rendszer 2005
10 mp-en belüli lekérdezési idő 1 terabájt
nagyságú adatbázisból 2006
10 GHz-es chipek 2006
Cellás PDA és játék 0,1 mikronnál kisebb chipen,
1 teraFLOPS kapacitással 2006
Optikai neuro-számítógépek 2007
Kvantumszámítógép 2007
Számítógép használata a kreativitás kiterjesztésére 2010
Szuperszámítógépek elérik az emberi agy sebességét 2010
1 terabit kapacitású memóriachip 2010
DNS tárolóeszköz 2010
Optikai kártyás tároló kiváltja a CD-t, a VHS-t,
a hangszalagot és a mágneslemezt 2010
Szuperszámítógépek 1 exaFLOPS feletti sebességgel 2010
Analóg társprocesszorok használata PC-ben 2010
Az internetes MP3 letöltések száma meghaladja
az eladott CD-k számát 2010
1,8 milliárd tranzisztort tartalmazó 30 GHz-es
chipek, 1 TIPS kapacitással 2010
DNS számítógép 2012
Az emberi agyéval azonos sebességű
asztali számítógép 2015
100 GB-os nem felejtő, törölhető RAM néhány cm3-en 2015
1 petabites memóriachip 2018
Az emberi agy gondolkodási folyamatát imitáló mesterséges intelligencia technológia 2018
Molekuláris memória 1 TB/cm2 sűrűséggel 2020
Párhuzamos számítógép 1 milliárd processzorral 2020
A Kongresszusi Könyvtár egy kockacukor méretű
eszközben elérhető 2030

Robotika
Az első robo-olimpia Japánban 2001
Elektronikus halak akváriumban 2001
Robotosított őrjárművek 2005
Fraktál alakváltoztató robotok 2005
Tűzoltásra, emberek felkutatására és kimenekítésére
is alkalmas robotok 2006
Teljesen automatizált gyárak 2007
Autonóm robotok környezetvédelmi érzékelőkkel 2008
Gyári munkára használt antropomorf robotok 2008
Biztonsági és tűzvédelmi robotok 2008
A fizetett munkaerő 40 százaléka nő
(világviszonylatban) 2010
Rovarszerű robotok alkalmazása a hadviselésben 2010
A belföldi távközlési forgalom 10%-át a robotjátékok
és robotállatkák generálják 2010
Önfigyelő infrastruktúrák intelligens anyagok
és érzékelők használatával 2010
Otthon vagy kórházban szinte bármilyen munkát
elvégző robotok 2012
Kerti robotok növény- és főgondozásra,
kertrendezésre 2014
Háztartási robotok szállításra, mozgatásra, takarításra,
rendezésre, szervezésre stb. 2015
Vakvezető robotok 2015
Átkonfigurálható épületek 2015
A kibernetika használata sportban 2015
Háztartási robotok takarításra, mosásra stb. 2016
Öndiagnosztizáló és önjavító robotok 2017
Az emberi izmokra hasonlító szerkezetek 2019
Levélküldés robottal 2020
Robot edzőtárs 2020
Mikromechanikus törpék 2020
A fejlett országokban több a robot, mint az ember 2025
Kibernetikai gladiátorok 2025
Mikro-mechanikus fraktálépítő kit 2028

Biztonság, jog, háború
Automatikus hackerészlelés mintaillesztés
használatával 2001
Arcfelismerés köztéri megfigyelő rendszerekben 2001
Tűzészlelés szag vagy rezgés alapján 2002
Majdnem minden adatátvitelt kódolnak 2003
Népbíróságok az interneten kisebb viták rendezésére 2004
A bűn- és terrorcselekmények többsége
számítógéphez kapcsolódik 2005
Kvantum-kriptográfia használata 2005
Virtuális valóság használata bíróságon bizonyítékként 2005
Katonai fegyverek távműködtetése 2005
Háború vízkészletért 2005
Nyilvános kulcsos kriptográfia kulcsának feltörése
néhány másodperc alatt 2006
Adatbányászat használata bírósági tárgyaláson 2007
Az első internetháború kiber-közösségek között 2007
Távpusztító képesség repülőgépeken 2007
Logikai ellenőrzéssel kimutatható a bizonyíték
ellentmondásossága 2008
Arcfelismerés alkalmazása a háztartásban 2010
Univerzális személyazonosító kártyák az Egyesült Királyságban 2010
Zsargonfordítók 2010
Számítógépes segítség esküdteknek valószínűségi
kérdésekben 2010
A rendőrség viselkedésének folyamatos figyelése
kiterjedt elektronikai eszközökkel 2010
A fegyverek többsége nem embereket, hanem
rendszereket támad meg 2010
A vadászgépek és bombázók többségét
távirányítással működtetik 2010
Génfüggő fegyverzet 2010
Természeti katasztrófa előidézésén alapuló támadások 2010
Gyorsíró automata 2014
Műanyagból készült lopakodó harckocsi 2015
Biometriai letapogatás váltja fel
a személyazonosító kártyákat 2015
Bűnözők ellenőrzése érzelemvizsgáló chipekkel 2030
Bolygóeltérítés mint fegyver 2040

Vásárlás és pénz
Az üzletekben lézeres letapogató kabin automatikus
testméretet vesz 2002
A hívó vonal azonosítása alapján automatikus vásárlás katalógusáruházban 2002
Lézeres méretvétel ruhaüzletben 2002
Helyi szétosztó rendszerekhez helyi lerakatok 2004
Vásárlólista automatikus összeállítása
szupermarketekben 2005
Globális elektronikus valuta használata 2005
Papírpénz és érme helyett általános az elektronikus
fizetés használata 2007
Az üzleteket mint próbahelyeket a gyártók
kezdik fizetni 2007
Az elektronikus fizetés az internet után a városi
utcákon is megjelenik 2007
Az Egyesült Királyságban a vásárlások 10%-a
elektronikus úton bonyolódik le 2008
Személyes banki ügyintézés helyett ügynökök 2012
Globális barter alapú szub-gazdaság 2012
A jegyek többsége elektronikus 2012
Áruházon belüli pozicionáló rendszerekkel
személyre szabott tanácsadás 2013
Személyi adózás a vásárlás helyén 2015
Az Egyesült Királyságban a vásárlások 25%-a
az interneten bonyolódik le 2015

Űrkutatás
Az első űrhajó kizárólag nőkből álló személyzettel 2002
Szub-orbitális űrturizmus 2002
A Wright-fivérek 100. születésnapjának ünneplése
a Marsra küldött robotrepülőgéppel 2003
X38 "mentőcsónakok" nemzetközi űrállomásokon 2003
Jupiter-expedíció (vízkeresés a Jupiteren) 2003
Műholdak pályára állítása űrvontatással 2005
Privát űrexpedíció kisbolygók bányászati hasznosíthatóságának vizsgálatára 2005
Következő generációs űrteleszkóp felbocsátása 2007
Marsszonda földmintákat hoz a Földre 2008
Az ionoszférás hevítésen alapuló fegyverrendszerek 2010
Hélium 3 bányászata a Holdon 2012
Első embert szállító űrhajó a Marsra 2015
űrhotel 350 vendég befogadására, űrállomás
újrahasznosított üzemanyagával 2015
Földközeli űrséták 2015
Teleszkóp 100 m átmérőjű tükörrel 2016
Rendszeres űrutazások a Marsra 2020
Antianyag előállítása, tárolása és használata 2025
Űrbeli gyártás kereskedelmi célra 2025
Marslaboratórium személyzettel 2030
Ember hibernálása űrutazás során 2030
Kisebb falunak megfelelő Holdbázis 2040

Távközlés
Zsinórnélküli otthoni hálózatok Bluetooth,
Piano vagy Jini technológiával 2001
Fotonikai kristályszál 2001
Hordozható személyi hívószám 2002
70 millió európai számítógép csatlakozik az internetre 2002
Passzív pikocella használata 2003
1 milliárd cellás használó világszerte 2003
10 terabit/s egyetlen szálon 2003
ANT alapú szolgálatok 2003
Otthoni intranet 2003
Globális terabit sebességű hálózat 2003
Az UMTS indulása az Egyesült Királyságban 2003
1 Gigabájtos fényvezető szálas hurokmemória 2005
Videóletöltés a hálózaton a normál sebesség
tízszeresével 2005
Globális szélessávú fényvezető szálas hálózat 2005
ANT alapú hálózatigazgatás 2005
Az intranet megelőzi az internetet 2005
Kisközösségi intranet 2005
1 milliárd mobil kommunikációs eszköz világszerte 2005
Az internet-hozzáférések 60%-a mobil
eszközökről történik 2005
A mobilhálózatok forgalmának 50%-a adat 2005
Az otthoni igény eléri a 100 Mbit/s-ot lakásonként 2010
A hívások 90%-a mobilról indul 2010
Tisztán optikai integrált logika, 1 ps alatti kapcsolási sebességgel 2010
Nagy sűrűségű hullámhossz-multiplexelés
használata trönk célra 2010
WDM használata a helyi hozzáférésben 2015
Az internet penetráció eléri a 75%-ot
az Egyesült Királyságban 2015
Az elektronikus ATM kapcsolók nagyrészt elavulnak,
helyüket átadják a fotonikai kapcsolóknak 2020
A kibertér a fejlett világ 75%-ára kiterjed 2020

Közlekedés és utazás
Intelligens járművezérlés automatikus távolságtartással 2001
Automatikus autópálya prototípusa 2002
Intelligens macskaszemek beépített
sebességérzékelő kamerával 2002
Integrált radaros azonosító rendszer 2003
Irányítható targoncával 160 tonna áru 10 ezer
kilométerre szállítható 100 km/h sebességgel 2004
Hidrogén fűtőanyagcellával hajtott gépkocsi 2004
Cellás telefonon alapuló helymeghatározás használata
forgalomirányító rendszerekben 2004
Szupravezető elektromágneses lökéssel hajtott hajó 2005
Hidrogén meghajtású