Agrárágazat főoldal   Agrárágazat 2012 Október






Tartalomjegyzék Termelés és szolgáltatás minőségi gépparkkal McCormick TTX 210M  Jól bizonyít Utolsó lap

Traktorok gumiabroncsozása





A mezőgazdaság gépesítése jelentős fejlődésen ment keresztül az utóbbi években. A traktorral működtetett munkagépek, eszközök teljesítménye, vonóerő igénye, munkasebessége folyamatosan nő. Ezzel a traktoroknak is lépést kell tartani, de nem elegendő a belső égésű motorok teljesítményét emelni, hanem a szerelvények, tartozékok terhelhetőségét is növelni szükséges. A traktor gumiabroncsozása meghatározó szerepet képvisel többek között a vonóerő kifejtésben, a termőtalaj károsításának mérséklésében, a felhasznált gázolaj mennyiségének csökkentésében, a traktoros utazási kényelmének biztosításában.

A mezőgazdasági gépesítés fejtődésének biztosítása érdekében a gumiabroncs gyártok a felhasználókkal együttműködve komplett termékválasztékot fejlesztettek ki a legtermelékenyebb munkavégzés elérése érdekében. A gépekhez optimalizált gumiabroncs típusokat gyártanak. Megkülönböztetünk csak traktorok esetében például ősszkerék-hajtású traktorokhoz készült radiál abroncsokat, sorközműveléshez keskeny radiál-, vagy diagonál abroncsokat, a kétkerék-hajtású traktorokhoz kormányzott (nem hajtott) és hátsó hajtott (diagonál) abroncsokat. Külön gyártanak gumiabroncsokat a kombájnok, a vontatott mezőgazdasági gépek, a rakodógépek, a pótkocsik stb. számára. A teljes választék ismertetése meghaladja a rendelkezésre álló lapterjedelmet, ezért jelenleg elsősorban az összkerék-hajtású univerzális traktorok abroncsozásával foglalkozzuk. A lap korábbi számaiban rendszeresen ismertetésre kerültek a gumiabroncsok kialakításai, a jellemző méretek megadás módjai, ezért ezekkel sem foglalkozunk. Foglalkozni kívánunk a gumiabroncsozáshoz szükséges abroncs kiválasztásával és néhány példán keresztül az alkalmazás egy-két problémás kérdésével.

Mikor készült a gumiabroncs, ezt vásárlás során célszerű megnézni. Ezt úgy tehetjük meg, hogy megkeressük az abroncs egyik oldalán a gyártást feltüntető elég kisméretű jelet (1. ábra). Az ábrán látható jel „DV 0212.” jelentése: az abroncs a DV gyártósoron, 2012 év (az utolsó két számjegy jelzi a 2000-res évszám két utolsó számát) második hetében (az első két számjegy a heteket mutatja) januárban készült. A gyártás dátuma azért lényeges, mert ha raktározva volt az abroncs (nem használták), akkor általában három évig számit újnak és öt év után nem szabad felszerelni, használatba venni. A raktározás során gyorsabban öregszik a gumiabroncs, mint használat közben, ezért az öt évesnél idősebb folyamatosan használt abroncs – ha más hibája nincs – biztonsággal alkalmazható.

 1. abra. A gumiabroncs gyártási időpontjának jelzése

1. abra. A gumiabroncs gyártási időpontjának jelzése

Az univerzális traktorokat felszerelt, általános feladatra megfelelő (standard), gumiabroncsozással forgalmazzák. A vásárló, ha más abroncsozást szeretne, akkor felárért (szerelési és abroncsár különbözetért) választhat más méretű gumit.

Az abroncs kiválasztása előtt a felhasználónak el kell döntenie, hogy az univerzális traktort milyen munkára fogja használni, és igényének megfelelően választhat a gépkönyvben engedélyezett gumi méretek között. A különböző abroncs típusokhoz és méretekhez esetleg más kerékpánt (felni) tartozik. A több célú munka (közúti szállítás, szántás, rakodás) esetében célszerű nagy átmérőjű, de viszonylag keskenyebb, alacsonyabb borda magasságú abroncsot választani (2. ábrán a standardjelzésűt). Ha nehéz szántóföldi munkát végeznek az üzemidő döntő többségében, akkor a legnagyobb átmérőjű, magas bordájú és legszélesebb abroncs választása a leggazdaságosabb. A 2. ábra azt mutatja, hogy az alapfelszereltségű (standard) gumiabroncs a MICHELIN termék választékból azonos külső abroncs átmérő mellett milyen abroncsmérettel helyettesíthető.

2. abra. Az alapfelszereltségű (standard) abroncs helyettesitése

2. abra. Az alapfelszereltségű (standard) abroncs helyettesitése 

Iker kerékszerelést alkalmaz a felhasználó nehéz munkához, ha a meglévő mellé felszerel még egy ugyanolyan méretű abroncsot (3. ábra). Természetesen ilyenkor más kerékpántot is kell használni (4. ábra). Az iker kerékszerelés alkalmazásának előnye, hogy a nehéz univerzális traktor esetében is igen nagy vonóerő fejthető ki, alacsony kerékcsúszás (szlip) és talajnyomás mellett. Hátránya, hogy a közúti közlekedés nehézkes a traktorkerekek szélessége miatt. A nagyméretű iker abroncsozás esetén aszfalt-, vagy betonúton éles kanyarban az egy oldalon lévő gumiabroncsok között ébredő sebesség különbség miatt létrejövő csuszás növeli a gumik kopását. Ezért hosszan tartó közúti szállítási feladatok végzése előtt a külső gumiabroncsok légnyomását 10-20%-kal csökkenteni szokás, így mérsékelhető az abroncs gördülési sugara és ezzel a kopása is. Természetesen a szántóföldi munkához visszatérve, fel kell fújni az abroncsokat az optimális értékre.

FLEKK : FONTOS: a beállítandó belső nyomást az abroncsra eső terhelés és a munka jellege határozza meg! A megfelelő abroncs légnyomás értéke a gyártó katalógusából olvasható ki.

 3. abra. FENDT Favorit 926 Vario tip. traktor iker kerékszereléssel

3. abra. FENDT Favorit 926 Vario tip. traktor iker kerékszereléssel

4. ábra. FENDT Favorit 926 Vario traktor iker gumiabroncs kerékpántjai

4. ábra. FENDT Favorit 926 Vario traktor iker gumiabroncs kerékpántjai

Az iker kerékszerelést nem kedveli több gyártó és üzemeltető. A MICHELIN forrására hivatkozva (Michelin_Agro_kat. 2007. HU) egyébként gazdaságosabb a széles abroncsozás alkalmazása az iker kerékabroncsozásnál (5. ábra).

 5. abra. Az iker kerékszerelésnél gazdaságosabb a széles abroncsozás

5. abra. Az iker kerékszerelésnél gazdaságosabb a széles abroncsozás

Keskeny abroncsokat fejlesztettek ki a gumi gyártók sorközműveléshez, mert a széles gumiabroncsok alkalmazása nem előnyös ehhez a feladathoz. A keskeny abroncsokat egyedi, kombinált, vagy ikerszereléssel alkalmazzák. Az egyedi szerelésű sorközművelő gumiabroncs és az általános szélességű (standard) gumiabroncsok növénytaposásának összehasonlítását mutatja a 6. ábra. Ha nagyobb vonóerő szükséges, akkor általában iker kerékszerelésű keskeny abroncsozást alkalmaznak (7. ábra). A keskeny sorközművelésre használt gumiabroncsok terhelhetőségénél a gumikatalógus adatait kell betartani, de iker kerékszerelésnél nem kétszeres a terhelhetőség, hanem annál kisebb! 

 6.ábra Egyedi szerelésű sorközművelő és a standard gumiabroncsok összehasonlitása

6.ábra Egyedi szerelésű sorközművelő és a standard gumiabroncsok összehasonlitása

7.ábra FENDT Favorit 926 tip. traktor iker szerelésű sorközművelő kereke

7.ábra FENDT Favorit 926 tip. traktor iker szerelésű sorközművelő kereke

Az ősszkerék-hajtású univerzális traktorok abroncsozásánál általában kisebb az első kerekek külső (gördülő) átmérője, mint a hátsó kerekeké (8. ábra). Az összkerék-hajtás előnyeinek teljes kihasználása, valamint a gumiabroncsok idő előtti elkopásának megakadályozása érdekében az eltérő kerékméretű traktoroknál az elülső tengely fordulatszámának kismértékben nagyobbnak kell lennie a hátsó tengelyénél. A relatív első kerék fordulatszáma annyival nagyobb a hátsó kerék fordulatszámánál, hogy a pótsúlyozással leterhelt kerekek esetében a gördülősugáron mért kerületi sebesség +1% és +5%-kal legyen nagyobb az első kerekeknél, a hátsóhoz képest. A traktor gépkönyvében feltüntetett első és hátsó összetartozó gumiabroncs választékot ennek érdekében kell betartani. Más méretű gumik alkalmazásakor, ha az első kerekek kerületi sebessége a hátsóhoz képest +5%-nál nagyobb, akkor kis mértékben nő a vonóerő, de az első abroncsok kopása nagymértékben megnövekszik, ha viszont a sebesség különbség 0%-nál kisebb, akkor a hátsó kerekek tolják az első kerekeket, jelentősen csökken a kifejtett vonóerő és az összes gumiabroncs kopása megnő. Mivel a gumiabroncs gördülősugara a terhelés és a belső légnyomás függvénye is, a gépkönyvben előírt pótsúlyozást és ehhez tartozó belső abroncs légnyomást be kell tartani. Kemény útburkolaton való haladás esetén a traktor összkerék-hajtását mindig célszerű kikapcsolni, az első kerekek kopásának mérséklése érdekében.

 8. abra. Massey Ferguson új 7600 széria, összkerék-hajtású traktora

8. abra. Massey Ferguson új 7600 széria, összkerék-hajtású traktora

A gumiabroncsok élettartamának növelése, a traktor teljesítményének kihasználása és a talajszerkezetének megóvása érdekében néhány esetben pótsúlyozni szükséges a traktort. A gépgyártó által rendszeresített pótsúlyokat alkalmazzuk, és ha már más lehetőség nincs, akkor forduljunk a gumiabroncsok vízfeltöltéséhez. A vízfeltöltés a gumiabroncs térfogatának maximum 75%-ig lehetséges, abban az esetben, ha a gumi gyártója ezt megengedi.

A gumiabroncsot akkor kell lecserélni, ha katasztrofálisan megsérült, oldala berepedt, vagy ha a kopásának mértéke eléri a kapaszkodó borda 70-80%-os kopását. A gumiabroncsok túl használata nem megtakarítást eredményez, hanem pazarlást az üzemanyag fogyasztásban és terméscsökkenést a talajkárosítás növekedésével.      

 

                        Dr. Varga Vilmos

        Szent István Egyetem

                                                                                                Gépészmérnöki Kar, Gödöllő  








Hirdessen itt! A szükséges információkat elolvashatja, ha erre a szövegre kattint.


A fenti dokumentummal kapcsolatos felelősség meghatározása

Agagrárágazat Archívum, év/hónap
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
12 12 12 12 12 12 12 12 12 12 12
11 10 10 11 11 11 11 11 11 11 11 10
10 09 09 10 10 10 08 10 10 10 09
08 08 09 09 08 06 09 09 09 09 08
06 06 08 08 06 05 08 08 08 08 07
05 05 06 06 05 04 06 06 06 06
04 04 05 05 04 03 05 05 05 05 05
03 03 04 04 03 02 04 04 04 04 04
02 01 03 03 02 03 03 03 03 03
01 02 02 02 02 02 02 02
01 01 01 01 01