Agrárágazat főoldal   Agrárágazat 2007 Március






Tartalomjegyzék Szántáselmunkálás  gyep- és lucernaápolás egy géppel Gyorsuló ütemű motorolaj fejlesztés Utolsó lap

A korszerű traktor gumiabroncsokról

Szerző: Dr. Laib Lajos Antos Gábor

A korszerű és főleg nyereséges mezőgazdasági termelés nem képzelhető el a nagy teljesítményű, modern traktorok nélkül. Traktorállományunk döntő többsége kerekes járószerkezetű, mert ezek felelnek meg legjobban a magyarországi talajadottságoknak. Ezeknek a traktoroknak az egyik legfontosabb részegysége a fúvott gumiabroncs. Ennek feladata a traktor tömegének hordozása mellett az, hogy kapcsolatot hozzon létre az erőgép és a talaj között. A meghajtott kerekekre szerelt gumiabroncsoknak alapvető szerepük van a motorteljesítmény vonóerővé alakításában.




Sajnos a kerék-talaj kapcsolat elkerülhetetlen velejárója a talajtömörödés. Ennek káros hatását az alacsony belső levegőnyomású, széles profilú gumiabroncsok alkalmazásával csökkenthetjük, agronómiailag elfogadható mértékre. A korszerű gumiabroncs segítségével megóvjuk a talaj állapotát, amely elősegíti a magas terméshozamot.

 

Az 1. táblázatban a traktorok hajtott kerekeire szerelt gumiabroncsokkal szemben támasztott követelményeket foglaltuk össze. Az alkalmazott típus kiválasztásánál elsőrendű fontosságú a minőség és a gazdaságosság.

 


 

A traktorgumiabroncstól a mezőgazdasági használat általában a következő paraméterek teljesítését követeli meg:

- nagy vonóerő a talajok alapműveléséhez (pl.: szántás, talajlazítás),

- megfelelő vonóerő és alacsony talajnyomás a vetési munkákhoz és a másodlagos talajműveléshez (pl.: szántás elmunkálás, magágy-előkészítés),

- nagy teherbíró-képesség, és megfelelő vonóerő a betakarítási munkákhoz,

- jó tapadás, irányíthatóság és alacsony vibráció a közúti vontatáshoz.

 

A mezőgazdaságban olyan gumiabroncsokat kell alkalmazni, amelyek képesek a függőleges irányú statikus és dinamikus terhelések hordozására, a haladásirányú meghajtó és fékező nyomatékok átadására, a megfelelő vonóerő kifejtésre, az iránytartást biztosító oldalirányú támasztóerők felvételére, valamint a traktor mozgása során fellépő lengések csillapítására.

 

Fontos, hogy a gumiabroncs minél nagyobb felületen érintkezzen talajjal, mert ez a szántóföldi munkáknál a talajtömörödést csökkenti, kis gördülési ellenállás mellett. Ez utóbbi üzemanyag megtakarítást, és nem utolsósorban a csendes üzemet eredményez, ha közúton halad a traktor.

 


 

A 2. táblázatban a több típust gyártó ún. multimárkás gumiabroncsgyártó konszernek cégcsoportjait mutatjuk be. Ezek a gumiabroncsgyártók óriási összegeket áldoznak a folyamatos fejlesztésre, innovációra. A cél a szántóföldön és szilárd burkolatú úton egyaránt alkalmas univerzális traktorabroncs kialakítása.

 

Hosszú utat járt be a fejlesztés az első traktorabroncs megjelenésétől napjainkig. A Firestone cég 1932-ben gyártott keskeny, diagonál abroncsa volt az első traktorra készült gumiabroncs. A Pirelli cég 1955-ben készítette el az első radiál traktor gumiabroncsot. Ezt követően a gyártástechnológia korszerűsödésével felgyorsult az igényekhez egyre jobban igazodó abroncsok megjelenése. Az 1980-as években ismertük meg a Goodyear cég flotációs Terra és a Trelleborg cég speciális öves-diagonál szerkezetű Twin gumiabroncsát.

Ma már szinte kizárólag radiál szerkezetű, egészen kis (0,4-0,6 bar) belső levegőnyomás esetén is elegendően nagy teherbírású és nagy felfekvő felületű abroncsokat gyártanak, amelyek a nagy vonóerőkifejtés mellett teljesítik a talajkímélés fizikai kritériumait is. Ezeknek a traktor abroncsoknak közös jellemzője a széles futófelület és az alacsony profiltényező (a profilmagasság és a profilszélesség aránya). Ma már a szuperszéles (70-es széria) és az ultraszéles (60-as széria) mellett az extrém széles (50-es széria), valamint a nagy légterű, kisebb pántátmérőjű, alacsony profilú, tömlő nélküli traktor abroncsok is a felhasználók rendelkezésére állnak.

 

A mai korszerű traktorabroncsok előnyös tulajdonságai a következők:

- széles futófelület és nagy benyomódás (deflexió), amely közel négyszög alakú felfekvő felületet és ezáltal kisebb talajnyomást eredményez,

- a nagy felfekvő felületen több bordapár érintkezik a talajjal, ez növeli a vonóerő kifejtést,

- a magasabb bordák a szántóföldön növelik az abroncs kapaszkodóképességét,

- a bordák közötti nagyobb tér, azaz a szélesebb profilcsatorna a különböző talajokon igen jó öntisztulást, és a lejtős munkáknál pedig jobb oldalstabilitást eredményez,

- a koronavonalban átlapolt bordafelületek nagyobb haladási sebességnél, szilárd burkolatú úton nyugodtabb járást, és kisebb menetzajt biztosítanak,

- a bordák kopása kisebb, mert felfekvésük egyenletes és ezáltal élettartamuk nő,

- a rugalmasabb oldalfal lengéscsillapító hatása növeli a vezetési, utazási kényelmet, nő a komfortérzet,

- a kisebb gördülési ellenállás következtében csökken az üzemanyag fogyasztás.

 

Általában az alacsony profilú radiál traktorabroncsok 20-40%-kal kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkeznek a standard abroncsokhoz képest.

A hazánkban forgalmazott traktorokon nagyrészt Michelin, Goodyear, Pirelli, Kléber, Continental és Firestone traktorabroncsokat találunk. Pótlásukra általában megfelelnek a Taurus, az Alliance, a Belshina, vagy a Kormoran, nem utolsó sorban pedig a Vredestein, a Nokian kiváló minőségű gyártmányai.

 

A gyártóknál a korábban leírt összetett követelmények szem előtt tartásával folyik az abroncsfejlesztés. A Mitas cég irányításával egy új koncepció szerint gyártott Continental abroncsok új sorozatát Super Volumene Tyre (SVT) névvel látták el. Ez az abroncs – nevének megfelelően – nagy levegőtérfogattal rendelkezik és emiatt ugyanazon külső átmérő mellett nagy a profilszélessége, és viszonylag kicsi a pántátmérője.

 

A Bridgestone cég keretében gyártott Firestone Radiál-9000 Evolution abroncsot kifejezetten a nagyobb traktorokhoz fejlesztették ki. Közúton 50 km/h menetsebességig használható, jó a gördülési, az öntisztuló és a talajkímélő képessége. Az asszimetrikusan kialakított és kedvezőbben elrendezett bordák következtében hosszabb a futásteljesítménye.

 

A Goodyear Optitrac modell sorozatának új tagja a DT-806 típusú abroncs, mely a korábbi STR (Super Traktion Radial) típusoknál szélesebb, és radiál szerkezete erősebb. Optimális bordaméretei jó vonóerő kifejtő képességet és kiváló öntisztulást eredményeznek.

 

A Vredestein cég új sikerterméke a TraxionÈjelű abroncs, amelynek különleges mintázata optimális teljesítményt eredményez a szántóföldi munkákban és a közúti közlekedésben egyaránt.

 


 

 Az 1. ábrán a Traxion+ típus újszerű bordaprofilját mutatjuk be.

Az újszerű mintázat a széles vállrésszel együtt biztosítja a futófelület kiváló öntisztulását és a maximális tapadás elérését. Ez a megoldás csökkenti az abroncs kopását is.

 

A Trelleborg cég égisze alatt gyártott Pirelli TM-900 High Power abroncsokat kifejezetten a nagy teljesítményű traktorokhoz fejlesztették ki. A nagyobb méretűek külső átmérője meghaladja a 2 m-t is. Minden talajtípuson a legnagyobb vonóerő kifejtésére képesek.

 

A Nokian cég TRI-2 jelű nehézabroncsai akár 250 kW-ig is alkalmazhatók. A mezőgazdasági abroncsoknál szokatlan futófelület-mintázat jó kapaszkodási tulajdonságot biztosít a téli havas útviszonyoknál és a laza, vizes talajoknál egyaránt.

 

A korszerű traktorabroncsok választékát bővíti a Taurus Point-70 típusjelű abroncsa. Ezzel a Taurus egy igen jó minőségű széles profilú változattal rendelkezik, amelynek főbb jellemzői a nagyobb teherbírás, a jó kapaszkodási képesség, a jelentős talajkímélés és a hosszú élettartam.

Az igazi újdonságot a mezőgazdasági traktor gumiabroncsok piacán a Michelin dobta a piacra. A gyártmány fantázianeve XeoBib (2. ábra).

 


 

A korszerű gumiabroncsok előnyeit csak akkor érezzük valójában, ha a belső levegőnyomásra kellő figyelmet fordítunk. Rendszeres ellenőrzése és a használati körülményekhez szükséges beállítása az üzemeltető fontos napi feladata.

A gyakorlatban azonban azt tapasztaljuk, hogy sajnos a gumiabroncsok belső levegőnyomásának változtatására nem kerül sor , ha szántóföldi munkából átállunk közúti közlekedésre.

Ezt felismerve a Michelin új fejlesztése arra irányult, hogy az új konstrukciójú traktorabroncs szántóföldön és közúton is – a terheléstől függően – 1,0 bar vagy az alatti állandó belső levegőnyomással, bármekkora sebességnél is üzemeltethető legyen. Ezekkel az abroncsokkal folyamatosan alacsony belső nyomáson lehet dolgozni, így teljesül a megfelelő vonóerő kifejtés és a talajkímélés együttes kritériuma, valamint a megfelelő menetstabilitás és maximális komfort a közúti közlekedésben.

 


 

Néhány új fejlesztésű, alacsony profilú traktorabroncs legfontosabb adatait a 3. táblázatban ismertetjük.

A megfelelő hajtókerék-gumiabroncs kiválasztása fontos szakmai döntés a traktor hatékony üzemeltetése érdekében.

 

Dr. Laib Lajos Antos Gábor

egyetemi tanár műszaki igazgató

SZIE GMK IKR Zrt.








Hirdessen itt! A szükséges információkat elolvashatja, ha erre a szövegre kattint.


A fenti dokumentummal kapcsolatos felelősség meghatározása

Agagrárágazat Archívum, év/hónap
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
12 12 12 12 12 12 12 12 12 12 12
11 10 10 11 11 11 11 11 11 11 11 10
10 09 09 10 10 10 08 10 10 10 09
08 08 09 09 08 06 09 09 09 09 08
06 06 08 08 06 05 08 08 08 08 07
05 05 06 06 05 04 06 06 06 06
04 04 05 05 04 03 05 05 05 05 05
03 03 04 04 03 02 04 04 04 04 04
02 01 03 03 02 03 03 03 03 03
01 02 02 02 02 02 02 02
01 01 01 01 01