Dieta főoldal   Wellness






Tartalomjegyzék Cikis Ungarische Egészségturizmus Találja meg az önhöz illő sportot! Utolsó lap

SPORTITALOK  MÍTOSZOK ÉS TÉNYEK

Szerző: Dr. Bob Murray

A hidratáció a sporttáplálkozás egyik lényeges eleme, de csak ritkán kapja meg az egyébkent megérdemelt figyelmet




. Végtére is, bármilyen folyadék megfelel sportolás vagy testmozgás közben. Nem igaz? A tudomány szerint: nem. Folyamatos tudományos kutatás történik; újabb és újabb okok merülnek fel, hogy újragondoljuk a folyadékokról alkotott elképzeléseinket. Íme a tudomány jelenlegi állása:

Mítosz: A víz a legjobb, hogy a testmozgás során elvesztett folyadékot pótoljuk.
Tény:
A víz ugyan jó, de vannak korlátai.
A víz íztelen, ezért nem serkenti az önkéntes folyadékfelvételt.
A víz megszünteti a szomjúságérzetet, mielőtt a szervezet teljesen rehidratálódna.
A vízben nincsenek meg azok az elektrolitok és szénhidrátok, amelyekre a sportolóknak szüksége van ahhoz, hogy csúcsteljesítményt nyújtsanak.

Mítosz: A sportitalok mind egyformák.
Tény:
Az összetétel sokat számít. A kutatási eredmények szerint:
A túl nagy szénhidráttartalom gátolja a folyadék gyors felszívódását
Különféle egyszerű szénhidrátok (pl. cukróz, glukóz és fruktóz) nem túl nagy koncentrációja gyorsítja a felszívódást.
A nátriumtartalom is fontos. Megfelelő koncentrációban nem szünteti meg túl hamar a szomjúságérzetet, ami teljesebb rehidratációra vezet.
Az íz is sokat számít. Ha nem ízlik az ital, nem fogyasztunk belőle annyit, amennyire a szervezetnek szüksége lenne.

Mítosz: A sportitalok fogyasztása testmozgás közben súlynövekedéshez vezet.
Tény:
A kutatási eredmények szerint azok, akik testmozgás közben sportitalt fogyasztanak, erősebben és tovább dolgoznak, valamint kevésbé valószínű, hogy sportolás után teleeszik magukat. A Gatorade például csupán 50 kalóriát és 14 g szénhidrátot tartalmaz (2,5 dl-es adagban), míg egy ugyanekkora adag gyümölcslében vagy más üdítőben 100--110 kalória és 27 g szénhidrát van.

Mítosz: A sportitalok fogyasztása túlzott inzulinreakciót válthat ki sportolás közben.
Tény:
Valóban van, de csak kismértékű az inzulinreakció, ha mozgás közben sportitalt fogyasztunk. Az inzulin kibocsátása a szervezet természetes reakciója szénhidráttartalmú élelmiszerek vagy italok fogyasztása esetén. Egyszerű szénhidrátok (pl. cukor) nagy mennyiségű bevitele jár a legnagyobb inzulinreakcióval. Ezzel összehasonlítva a sportitalok alacsony szénhidráttartalommal rendelkeznek, és ha mozgás közben rendszeresen fogyasztjuk, tompítják az inzulinreakciót. Az inzulinszint kismértékű emelkedése - ami a sportital fogyasztását követi - segíti az izmok glukózfelvételét, ami megnöveli a teljesítményt.

Mítosz: A sportitalok csak olyan alkalmakra valók, amikor több mint 60 percet mozgunk.
Tény:

A sportitalok bármilyen élénk mozgás esetén előnyösebbek, mint a víz, még ha a mozgás időtartama rövidebb is, mint 60 perc. A kutatások azt mutatják, hogy a sportitalok nemcsak a kitartást igénylő sportok esetében bírnak jótékony hatással, hanem rövidebb események, mérkőzések alkalmával, illetve sprintsportok (labdarúgás, kosárlabda, tenisz) esetében is.

Mítosz: A sportitalokban túl sok só van.
Tény:
A nátrium valóban fontos összetevő, de nem kell belőle sok, hogy a sportital működjön. A Gatorade-ben például elég nátrium van ahhoz, hogy teljesen rehidratáljon (110 mg egy 2,5 dl-es adagban), az amerikai élelmiszerhatóság mégis alacsony nátriumtartalmú termékként regisztrálta. Összehasonlításképp a Gatoradeben kevesebb nátrium van, mint azonos adag tejben, vagy egy szelet kenyérben. A nátrium azért lényeges összetevője egy sportitalnak, mert fokozza a szomjúságérzetet. Ezzel éri el azt, hogy addig igyuk, amíg valóban pótoltunk minden elveszített folyadékot. (X)

Dr. Bob Murray, PhD, FACSM
A Gatorade Sports Science Institute igazgatója







Egyedi keresés a POINTERNET Diéta oldalaira vonatkozóan


Hirdessen itt! A szükséges információkat elolvashatja, ha erre a szövegre kattint.


A fenti dokumentummal kapcsolatos felelősség meghatározása