Agrárágazat főoldal   Agrárágazat 2011 Október






Tartalomjegyzék A SZÜRKE EMINENCIÁS Irányt mutatunk 	technológiai bemutató elméletben és gyakorlatban Utolsó lap

Az alma jövője  a jövő almái Naturalma® Zrt.





A Holland Alma Kft. faiskolájában évekkel ezelőtt felvetett „naturalma filozófia” mára kiforrott programmá érett. A 2010-ben létrehozott Naturalma® Klub új, étkezési céllal termesztett almafajták honosítását, szaporítását, termelését és egységes marketinggel támogatott értékesítését tűzte célul.

Az új fajták szaporítását négy éves – rezisztencia tulajdonságokra és alternancia hajlamra, valamint termésbiztonságra irányuló - kutató munka és két év hazai tárolási és kóstolási próbái előzték meg és már a hazai bemutató ültetvény is rendelkezésre áll. Ezt követően, idén tavasszal megalakult a fajták marketingjével és értékesítésével foglalkozó Naturalma® Zrt., mely a klubban részt vevő termelőket tulajdonosi szervezetbe fogja össze. A programot kezdeményező faiskola már két éve népszerűsíti a klub gerincét képező három sárga (Luna®, Sirius®, Orion®) és két piros (Rozela®, Red Topas®) fajtát. Az előző két évben, míg nem volt idehaza bemutató ültetvény, októberben gyümölcsöt hoztak be a nemesítőhelyekről, hogy a fajták tárolási tulajdonságait is megismerhessék, valamint, hogy az új fajták újdonságot jelentő ízvilágát és küllemét a termelők is megtapasztalhassák. Eddig hozzávetőlegesen négyszáz termelő vett részt kóstolókon, ami a hazai almatermelő társadalomnak csak elenyésző része. A Naturalma® ötletgazdái ezért idén ősszel és télen sem pihennek, és további kóstolókat szerveznek.

Az új fajták kizárólagos szaporítási jogainak megszerzése 2008-2009-ben történt. Az első szaporítások 2010-ben kezdődtek el, ennek eredményeként először 2011 őszén áll rendelkezésre telepítésre alkalmas oltványmennyiség. Az újdonságokból a Klub szervezésében 2011 őszén, közel 75 hektár ültetvény létesül az ország különböző pontjain. A program sikeréről elmondható, hogy a kóstolókon is rendre nagy sikert arató Rozela® és Orion® fajtákból már csak 2012-re lehet előszerződéseket kötni, az idei oltványmennyiség ugyanis elfogyott.

A program sikerét nem elég önmagában a fajták újdonság értékében keresni. Az elmúlt két évtizedben is jelentek meg új fajták, melyek több-kevesebb sikerrel honosodtak meg a termesztésben. A Naturalma® fajták kiválasztásánál elsődleges szempontok a varasodás és lisztharmat rezisztencia, a tárolhatóság, a küllem és a kiváló beltartalmi paraméterek voltak. A két éves kiválasztási folyamatba a termelőket és a fogyasztókat egyaránt bevonták. A kóstolási vaktesztek során az új fajták rendre magasabb pontszámokat értek el a hagyományos kontroll fajtáknál, melyek rendszerint az Idared és a Golden voltak. A rezisztencia, a küllem, a tárolhatóság és a kiváló íz azonban önmagában még kevés lenne a sikerhez. A leggyengébb láncszem a hazai piacon még mindig a marketing! A Naturalma® ezen kíván változtatni! Igaz, hogy az új fajták oltványai drágábbak a hagyományos fajtákénál, de a magasabb ár egyben egy marketing hozzájárulást is tartalmaz. A Naturalma® ültetvények leghamarabb 2013-2014-ben kezdik el érlelni első gyümölcseiket. Mire ez az árualap a piacra lép, el akarják érni, hogy a Naturalma® védjegy és az az alatt felsorakozó öt új fajta, a Luna®, a Sirius® és az Orion®, valamint a Red Topaz® és a Rozela® neve ismerősen csengjen az almafogyasztó közönség fülében. A fogyasztókat célzó kampány 2013 év elején kezdődik és exponenciális felfutással 2016-ig erősödik, később pedig gondoskodnak a márka köztudatban tartásáról.

A több száz fős fogyasztói felmérésből kiderült, hogy az almavásárlók a hagyományosan ismert (Jonathan, Idared, Starking és Golden) fajtákon kívül, nagyobb arányban csak a Gálát és a Jonagoldot ismerik. Ezek a fajták az elmúlt 15-20 év alatt minden marketing nélkül, kizárólag csak az ízükkel vívták ki maguknak a fogyasztók elismerését. De az érem másik oldala is igaz. A friss fogyasztás céljából nem a legkedvezőbb beltartalmi paraméterekkel rendelkező Granny Smith – amit a laikus közönség csak zöldalmaként ismer – a Blend a Med indirekt reklámjának köszönhetően sikeres karriert futott be, legalább is addig, amíg a televíziós reklámok állandó szereplője volt. A Naturalma® ötletgazdái éppen ezen gondolkodtak el. Mi lenne, ha a hagyományos fajtáknál magasabb élvezeti értékkel rendelkező fajták mellé egy hatékony, márkára és fajtára irányuló marketinget is párosítanának? A gondolatot hamar cselekvés követte és a Natrualma® Zrt. elkezdte munkáját.

A Naturalma® Program és Zrt. alapító faiskolája a Holland Alma Kft. – a klub jellegéből adódóan – fajtáit nem csak kiállításokon és vásárokon szerepelteti, hanem direktben keresi fel célközönségét, a legoptimálisabb termesztési körzetekben található, szakmailag legfelkészültebb termelőket. Ha Ön úgy érzi, ebbe a csoportba tartozik, keresse munkatársainkat, hogy házhoz vigyék Önnek a fajtákat és megismertessék a termelői klub működésének szabályaival.








Hirdessen itt! A szükséges információkat elolvashatja, ha erre a szövegre kattint.


A fenti dokumentummal kapcsolatos felelősség meghatározása

Agagrárágazat Archívum, év/hónap
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
12 12 12 12 12 12 12 12 12 12 12
11 10 10 11 11 11 11 11 11 11 11 10
10 09 09 10 10 10 08 10 10 10 09
08 08 09 09 08 06 09 09 09 09 08
06 06 08 08 06 05 08 08 08 08 07
05 05 06 06 05 04 06 06 06 06
04 04 05 05 04 03 05 05 05 05 05
03 03 04 04 03 02 04 04 04 04 04
02 01 03 03 02 03 03 03 03 03
01 02 02 02 02 02 02 02
01 01 01 01 01