Dieta főoldal   Étrendek






Tartalomjegyzék ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐK A FOGYÓKÚRÁBAN Étrend-kiegészítők, pró és kontra Utolsó lap

A kalóriaszegény étrend

Szerző: Fejős Szilvia

Összefoglalás A túlzott energiafelvétel főként a nagyarányú zsírfogyasztásban mutatkozik meg a hazai lakosság körében. A WHO által is javasolt optimális 30% helyett eléri, sőt meg is haladja a 35-40%-ot. A túlsúlyos, elhízott betegek száma kb. 55%. Ez hozzájárul a hipertónia, a szív- és érrendszeri betegségek, az időskori cukorbaj és az ízületi betegségek kialakulásához. A kalóriaszegény étrend





A túlzott energiafelvétel főként a nagyarányú zsírfogyasztásban mutatkozik meg a hazai lakosság körében, amely az optimális 30% helyett eléri vagy meghaladja a 35-40%-ot. Mindemellett a mozgásszegény életmód is hozzájárul a túlsúlyosak és az elhízottak nagy arányához, amely a lakosságnak kb. az 55%-át teszi ki. Ez nagymértékben hozzájárul többek között a hipertónia, a szív- és érrendszeri betegségek, az időskori cukorbaj és az ízületi betegségek kialakulásához, de viszonylag nagy az epekőbetegség aránya is (2, 4, 6, 8). Az elhízást mindaddig elhanyagolják, míg panaszokat nem okoz. Számos európai országban megfigyelhető a lakosság folyamatos hízása, s az Egyesült Államok statisztikái is rendkívül rosszak: már a gyermekeknél megfigyelhető a romló tendencia, amely szerint közülük minden ötödik elhízott, és a serdülők illetve a felnőttek körében is gyakori a kövér testalkatú (10).
A fogyást elősegítő étrendek régen többnyire névhez kötöttek voltak. Például a Banting-kúra névadója egy röpiratot terjesztő beteg volt, aki miután sikeresen lefogyott, a saját fogyókúráját ismertette a nagyközönséggel. A lényege a napi 1600 kcal energiafelvétel, amely sok fehérjéből, ám kevés szénhidrátból és zsírból tevődik össze. Ebstein 1882-ben szokványos fehérjefelvétel mellett kevés szénhidrátot és bő zsírfogyasztást engedélyezett 1400 kcal értékig. Schweninger napi 1600 kcal mellett folyadékmegszorítást javasolt. Pennington 1953-ban 50-60 g szénhidrát mellett zsírdús étrendet ajánlott, és így tovább, mígnem a rengeteg változat, kísérletezés és vita után eljutottunk a mai, elfogadottnak tartott variációhoz, amelynek kalóriamegszorítás a lényege megfelelő szénhidrát-, zsír-, fehérje- és energiaszázalékra osztva (5).

Energiaszükséglet
Az energiaszükségletet az alapanyagcsere és a fizikai tevékenység határozza meg. Az alapanyagcsere, amely a szervezet fenntartásához szükséges minimális energiatermelés teljes nyugalomban, egyénenként változó. A nagyobb zsírmentes testtömeg nagyobb alapanyagcserét eredményez. Férfiaknál általában 5-10%-kal nagyobb az alapanyagcsere, mint a nőknél, s az élet előrehaladtával tízévenként 2-3%-kal csökken. Különböző állapotok befolyásolják, például a menstruációs időszak, a lázas állapot, az alvás és sok egyéb hormonális állapotváltozás (1, 7). Az alapanyagcsere kiszámításához táblázatok (WHO), illetve képletek állnak rendelkezésre, ilyen pl. a Harris-Benedict-képlet. Ahhoz, hogy meghatározzuk az elhízás mértékét, legegyszerűbb a testtömegindex (BMI) kiszámítása. Jelenleg mind a férfiak, mind a nők esetén elfogadhatjuk a 25 feletti BMI-értéket túlsúlyt jelölő állapotnak, míg kóros vagy súlyos elhízásról 35 feletti BMI esetén beszélünk. A kalóriaszegény étrendhez elegendő a kis energiatartalmú diéta, amely 800-1500 kcal/nap mennyiséget jelent. Rendszerint arra törekszünk, hogy az alapanyagcseréhez éppen szükséges energiamennyiséget határozzunk meg, s minél jobban kiküszöböljük az éhségérzetet. Fontos szempont az is, hogy lehetőleg tartsuk be a WHO által javasolt, az egészséges étrendben előírt energiaszázalékos megoszlást. A zsírfelvétel csökkentésével ez 25-30 energia%, 55-60 E% szénhidrát és kb. 12-15 E% fehérje (0,8 g/ttkg/nap fehérje). Ezek betartása mellett a fogyás megindulásától számított első három hónapban havi 4 kg-os fogyás, majd havonta 2 kg testtömegcsökkenés elfogadott a normál testtömeg eléréséig. A nagyon kis energiatartalmú étrend állandó felügyeletet és táplálékkiegészítőket igényel (3).

A kalóriaszegény étrend jellemzői
Ez olyan étrend az emberek szemében, amely szenvedést okoz, hiszen koplalni kell. Ahhoz, hogy a félreértéseket eloszlassuk, a kalóriamegszorítás mibenlétét meg kell ismertetni a fogyni kívánókkal, mielőtt rászánják magukat a diétára. A tapasztalatból gyűjtött ismeretek, a kézről kézre járó röplapok, a saját elgondolású akciók, a divatlapokban olvasott étrendi tanácsok néha drasztikus diétára vezetnek, amely vitamin-, ásványianyag- és nyomelemhiányt okozhat. Gyengeségérzet, a munkaképesség csökkenése, valamint az immunrendszer összeomlása következhet be, s a serdülő- és fiatalkorú nők körében gyakran anorexia nervóza alakul ki. A fogyókúra azonban nem csak a mai kor divatja. A történelem során gyakran előfordult a maihoz hasonló szemléletmód, amely a karcsúbb testet találta szépnek. Például a rómaiak folyamatosan formálták testüket, hogy az izmos, de vékony legyen, s a bőrük szép maradjon (9). Ezzel ellentétben a barokk kori ember a gömbölyded formákat kedvelte. Duci, pirospozsgás puttók, telt, erős alkatú Aphroditék, Pszichék kerültek ki a művészek keze alól. Például Rubens németalföldi festő előszeretettel vetette vászonra a porcelánbőrű telt aktokat.
A táplálkozástudománnyal foglalkozó szakemberek feladata, hogy ismertessék, egyénre szólóan állítsák össze és kövessék nyomon a fogyókúrázó étrendjét. Az eredményes fogyókúrához lelki támaszra, irányításra van szükség. Az emberek sokszor nem képesek kivárni, hogy a testtömeg csökkenjen, ekképp a fogyókúrát feladják. Mit gondol a fogyni vágyó? Azt, hogy ha nem eszem, biztosan lefogyok. Valóban, ha semmit sem enne, előbb-utóbb megindulna a fogyás folyamata, de azzal együtt a gyengülés és a szenvedés is kezdetét veszi, s mindezt az anyagcsere felborulása tetézi. A páciensek többnyire nem ismerik a szervezet védekezési reakcióit, általában nincsenek tisztában a zsírraktárak tartósságával, s nem tudják, hogy koplaláskor először a szénhidrát ürül ki az izmokból. Az éhezés ellenére a zsír csak lassan kezd ürülni. A reményvesztés elkerülése végett ismertetnünk kell a napi ötszöri, kis mennyiségű étkezésre való áttérést az adott kereteken belül. A következő fontos lépés az időpontok betartása: az étkezésre naponta azonos időben kerüljön sor, s este 6 óra után lehetőleg ne legyen étkezés.
Köztudomású, hogy az irodában ülve vagy a tűzhely mellett állva nem tudunk elegendő energiát elégetni. Bár a hajszolt életmód mellett nehéz megvalósítani, de nem nagy áldozat az elszánt fogyni vágyótól, ha naponta 30 percet mozog. A terhelés azonban nem lehet túlzottan dinamikus jellegű (amilyen az aerobik, a kocogás vagy a futás), mert az megterheli az ízületeket és a csontrendszert. Tornát, gyorsabb ütemű, határozott gyaloglást, illetve sétát ajánlunk. Ne feledkezzünk meg a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztásáról, amely naponta minimum 2,5 liter legyen víz, ásványvíz vagy cukormentes tea formájában! Ezeknek ugyanis nincs energiatartalmuk. Előnyös az energiaszegény rostos ital is, mert éhséget csillapító teltségérzetet idéz elő. A nagyobb mennyiségű rostfelvétel, amely főként vízben nem oldódó diétás rostokból áll (cellulóz, hemicellulóz, lignin), napi 25-35 g-ot jelent. E rostféleségek főként gabona eredetű korpakészítmények formájában fogyaszthatók, de jó hatású a vízoldékony pektin is. A kalóriamegszorítást illető szénhidrátcsökkentés elsősorban a krisztalloid cukrokra vonatkozik. Az édes ízhatású mesterséges édesítőkből nem származik felesleges energia, ezért jól beiktathatók az étrendbe főzés, sütés, befőzés során. Az édesítők káros hatásától való félelem azonban sokakat visszatart a használatuktól.

Nyersanyagok kiválasztása, ételkészítési eljárások
A főzéshez és sütéshez csekély mennyiségű étkezési olajat ajánlunk, amely lehet napraforgó-, szója- vagy repceolaj. Az ízfokozó zsiradékot a pároláshoz, a diétás rántás készítéséhez vagy a pácoláshoz kell felhasználni. A zsiradék teljes megvonása hosszú távon a zsírban oldódó vitaminok hiányára vezethet. Az ételkészítési eljárások közül a párolás, a főzés, a gőzben főzés, a grillezés, a fóliában vagy sütőzacskóban sütés, a roston sütés, a sóágyon való sütés alkalmazható. Az ételkészítéshez teflonedény, cserépedény, jénai tál, kukta, öntöttvas vagy dupla aljazatú edény használata javasolt. Az étrend elsősorban zöldségeken és főzelékféléken alapuljon, gyümölcsökkel és teljes kiőrlésű gabonamagvakkal kiegészítve, s mindennap legyen benne teljes értékű fehérje, pl. sovány tej, sovány sajt, kefír, natúr joghurt, néha egy-egy darab lágy vagy főtt tojás, valamint sovány fehér hús (nyúl-, csirke-, pulykahús).
Végül nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a sok tanács nem őrződik meg, ha nem rögzül az emberben. A tanácsadó füzet a beteget segítheti, míg a táplálkozási naplója információt szolgáltat arról, amit csinál. Ez tartalmazza a beteg által fogyasztott élelmiszereket, ételeket és adagjukat. Lehetőség szerint az ételkészítés módjait is jegyezze fel a beteg. Ebből már elegendő adathoz juthatunk a tápanyagszámításhoz és az értékeléshez.
 
Irodalom
1. Barna, M.: Táplálkozás - diéta. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 1996.
2. Bíró, Gy., Antal, M., Zajkás, G.: Nutrition survey of the Hungarian population in a randomized trial between 1992-1994. Eur. J. Clin. Nutr., 50, 201-208, 1996.
3. Bíró, Gy., Lindner, K.: Tápanyagtáblázat. Medicina, 1994.
4. De Chatel, R.: Hipertónia. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 1987.
5. Góth, E.: A gyakorló orvos könyvtára. Elhízás. Medicina, 1969.
6. Halmy, L.: Az elhízás mai szemlélete Psychiatr. Hung., 11(3), 257-265., 1996.
7. Morava, E., Antoni, F.: Az emberi táplálkozás alapjai. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1991.
8. Pados, Gy.: A hypertonia nem gyógyszeres kezelése. Hypertonia és Nephrológia, 1, 7-22., 1997.
9. Révay, J.: A százarcú ókor. Móra Könyvkiadó, 1962.
10. Satter, E.: How to get your kids to eat ... but not too much. Palo Alto, Bull Publishing Co., 1987.


Fejős Szilvia főiskolai tanársegéd,
Pécsi Tudományegyetem Egészségügyi Főiskolai Kar Pécsi Képzési Központ, Humán Táplálkozástudományi és Dietetikai Tanszék







Egyedi keresés a POINTERNET Diéta oldalaira vonatkozóan


Hirdessen itt! A szükséges információkat elolvashatja, ha erre a szövegre kattint.


A fenti dokumentummal kapcsolatos felelősség meghatározása