Dieta főoldal   Étrendek






Tartalomjegyzék Étrend-kiegészítők, pró és kontra Egyéni mozgásprogram és étrend kialakítása a gyakorlatban Utolsó lap

Táplálékpiramisok, étrendi útmutatók

Szerző: Dr. Szépvölgyi Gáborné

Az elmúlt néhány évtized és napjaink legnagyobb egészségügyi kihívását a gazdaságilag fejlett országokban és a fejlődő országok jómódú rétegeiben a táplálkozással összefüggő nem fertőző betegségek rohamos terjedése okozza. A soha nem látott bőségű élelmiszerkínálatnak, a túlfogyasztásnak, a mozgásszegény életmódnak, a káros szenvedélyeknek, a dohányzásnak, a mértéktelen alkoholfogyasztásnak és stresszel teli életünknek igen nagy szerepe van mindezek kialakulásában.




Hazánk lakosságának mintegy fele túlsúlyos vagy elhízott, a halálesetek feléért a szív- és érrendszeri betegségek, több mint 20%-áért a rosszindulatú daganatos betegségek felelősek. A felnőtt lakosság 20%-ának magas a vérnyomása, egyre nő a felnőttkori cukorbetegek, köszvényesek és csontritkulásban szenvedők száma, akiknek a gyógykezelése igen megterheli az ország költségvetését és a betegek pénztárcáját is.
Egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozással és megfelelő mozgással számos betegség megelőzhető lenne.

Tudományos eredményeken nyugvó, a lakosság tájékoztatását szolgáló táplálkozási ajánlásokat a világ igen sok országában hoztak nyilvánosságra. Ezek közül talán máig legismertebb az a táplálékpiramis, amelyet 1992-ben az Egyesült Államokban az USDA (United States Department of Agriculture) munkatársai dolgoztak ki.
A jól ismert szimbólum alsó sorában a legnagyobb mennyiségben fogyasztásra ajánlott gabona alapú és nagy komplex szénhidráttartalmú élelmiszerek (kenyér, pékáru, rizs, főtt tészta), második szintjén a zöldségek és gyümölcsök, harmadik sorának egyik felében a tej és tejtermékek, másik felében a húsok és halak, míg a legkisebb, negyedik szinten a fogyasztásra legritkábban szánt zsírdús táplálékok és édességek szimbólumai vannak feltüntetve.
A piramisszimbólumot számos ország átvette: voltak, amelyek változatlanul, voltak, amelyek módosított formában, a helyi földrajzi viszonyokhoz, etnikai, kulturális szokásokhoz, az elérhető élelmiszer-kínálathoz alkalmazkodva (Fülöp-szigetek, Puerto Rico). 

Kanada útmutató és hazai megfelelője

 

A táplálékpiramison kívül még számos egyéb szimbólumrendszert használnak: kördiagramot Ausztráliában, Németországban, Portugáliában és Svédországban, tányérformát Nagy-Britanniában és Mexikóban, szivárványszimbólumot Kanadában, stilizált pagodaformát Kínában és Koreában.
Kisebb különbségek vannak az élelmiszerek csoportosításában: elsősorban zsírok és édességek, zöldségek és gyümölcsök, valamint tejtermékek között. A kínai pagodában nem szerepel elkülönítve a hozzáadott cukor, mivel Kínában igen kevés cukrot fogyasztanak. Egyáltalán nincs zsiradék és cukor a ''''mexikói tányéron'''' sem.

A Fülöp-szigetek piramisából hiányoznak a tejtermékek, hiszen az ország lakossága tradicionálisan nem tejivó. A mexikói szimbólumrendszerben a tej és a tejtermékek az állati eredetű élelmiszerek kategóriájában vannak.
A legtöbb szimbólumrendszerben a burgonya a zöldségek csoportjában szerepel, míg a brit ajánlásban a gabonafélékkel egy csoportba sorolták.
A német és a svéd kördiagramban a gyökérzöldségek és a burgonya a zöldségektől elválasztva külön kategóriát képviselnek, arra utalva, hogy ezekben az országokban ezek az élelmiszerek alapvető népélelmezési cikkek.
A németeknél az italok külön kategóriát alkotnak. Puerto Rico külön feltüntetve jelzi a vizet, a trópusi meleg éghajlaton a folyadékfogyasztás fontosságát hangsúlyozva.
A hüvelyesek a legtöbb esetben a húsokkal azonos csoportba kerültek nagy fehérjetartalmuk miatt, a svéd, a német és az ausztrál csoportosítás szerint azonban a zöldségek közé tartoznak, nyilvánvalóan nagy rost-, vitamin- és ásványianyagtartalmuknak köszönhetően. A kínaiak a babféléket a tejtermékekkel azonos csoportba sorolták.
A dióféléket is többféleképpen kategorizálják: az Egyesült Államokban, Puerto Ricóban és Ausztráliában a fehérjedús élelmiszercsoportban, míg a koreai pagodában a zsírokat és olajokat tartalmazó kategóriában vannak.

Hazánkban is készült házikót szimbolizáló táplálkozási útmutató, amelyet Zajkás és munkatársai dolgoztak ki, ez azonban népszerűségben nem tudta felvenni a versenyt a nagyon népszerű piramismodellel.
Reneszánszukat élik a különböző életkorúak és a bizonyos betegségekben szenvedők számára sajátosan módosított piramisszimbólumok is.
Az Egyesült Államokban a kismamák számára azt javasolják, hogy ragasszák a piramis leegyszerűsített formáját a hűtőszekrény ajtajára, így mindig szemük előtt van a táplálkozási útmutató. 
 
A piramisok módosított változatait különböző életkorú gyermekek (óvodások, kisiskolások, kamaszok) számára is elkészítették, s ezeken a korosztályokra jellemző élelmiszereket tüntették fel a különböző táplálékcsoportokban. A kamaszok számára kidolgozott piramis csúcsán, a zsírdús élelmiszercsoportban a fagylaltot, jégkrémet és tortát ábrázolták.
Az idős emberek testösszetétele és anyagcseréje megváltozik, különösen hetvenéves kor felett. Fizikailag kevésbé aktívak, kisebb energiafelvételre van szükségük, némelyeknek a szomjúságérzete erősen csökken, könnyen kiszáradhatnak, viszont időskorban bizonyos mikrotápanyagok szükséglete nő: a korral járó fokozott szabadgyök-képződés miatt az antioxidánsok felvételét, a csontok épségének megőrzése végett a kalcium- és D-vitamin-fogyasztást, a mentális egészség megőrzése, valamint a szívbetegségek és a stroke megelőzése érdekében a folsavfelvételt kell növelni.
Az idősek számára készült piramis a kisebb energiafelvételnek megfelelően karcsúbb. Alul kiegészült egy új sorral, amelyben nyolc pohár képe található, utalva a víz, a gyümölcslé és a levesek fogyasztásának fontosságára. A biológiailag aktív anyagok fokozott felvételére utal a zöldségek között a sötét színű főzelékfélék, a gyümölcsöknél a nagy vitamintartalmú gyümölcsök (mangó, eper, szőlő, őszibarack, nektarin) szimbólumainak az ábrázolása.
Az ovolakto-vegetáriánus és vegán táplálkozást folytatók száma folyamatosan nő. Az Egyesült Államokban az 1994-es népszámlálás alkalmával a lakosság 7%- a, több mint tizenkétmillió ember vallotta magát vegetáriánusnak, számuk azóta a becslések szerint csaknem a kétszeresére nőtt. Többségük ovolaktovegetáriánusnak mondja magát. E nagy számú ember egészségének védelmében számukra is kidolgoztak táplálkozási ajánlásokat, vegetáriánus piramis is készült.
A piramis használati utasítása külön felhívja a figyelmet arra, hogy a különböző csoportokba tartozó élelmiszerek nem tudják helyettesíteni egymást, az ajánlott gyakorisággal mindegyikből fogyasztani kell, hogy ne alakulhasson ki fehérje-, B 12 -, D-vitamin-, kalcium-, vas- vagy cinkhiány.
Az elmúlt tíz év tudományos fejlődése kívánatossá tette az 1992-ben kidolgozott táplálkozási piramis bizonyos alapelveinek felülvizsgálatát és módosítását. 

Az emberi táplálkozással foglalkozó szakemberek felhívták a figyelmet arra, hogy bizonyos tradicionális táplálkozású embercsoportok egészségi állapota nagyon jó, közülük nagyon sokan élnek igen hosszú ideig, s megőrzik jó egészségi állapotukat az emberi kor felső határáig.
Ezekbe a csoportokba tartoznak a hagyományos mediterrán életmódot folytatók (Olaszország és Spanyolország bizonyos területei, Portugália, Dél-Franciaország, Görögország, Törökország és a Balkán-félsziget bizonyos területei, Észak-Afrikában Marokkó és Tunézia, a Közel-Keleten Libanon és Szíria).
A Kréta szigetén élő emberek étkezési és életmódi szokásainak vizsgálata is alátámasztotta ezt. Krétán az egészségügyi ellátás fejletlensége ellenére az emberek igen hosszú életűek, s a jó egészségüket késő öregségükig megőrzik.
A mediterrán, az ázsiai és a latin-amerikai vegetáriánus piramis igen hasonlít egymáshoz. Valamennyit a Harward Közegészségügyi Iskola és az Oldways Intézet munkatársai állították össze.
A piramis legalsó sorában a napi rendszerességgel végzett fizikai aktivitás fontosságát szemléltetik. A következő szinten minden étkezéshez javasolják zöldségek, teljes kiőrlésű gabonaneműek (vagy rizs, burgonya, hüvelyesek, dió- félék) és gyümölcsök fogyasztását. A következő sorban a napi egyszeri fogyasztásra javasolt élelmiszerek találhatók: hal, tej és tejtermékek, baromfihús, növényi olaj és mérsékelt mennyiségű bor. Havi gyakorisággal vagy hetente igen kis mennyiségben javasolják a vörös hús, tojás és édesség fogyasztását. A vegetáriánus piramisban hal és hús helyett húspótló készítményeket tüntettek fel.

Az elmúlt évtized új tudományos eredményei szükségessé tették az 1992-ben kidolgozott és az egész világon elterjedt táplálkozási piramis bizonyos kategóriáinak felülvizsgálatát.
Az USDA-piramis napi fogyasztásra javasolja a húsféleségeket; mai tudásunk szerint a vörös hús fogyasztásának mérséklésére intenek a szakemberek.
Ugyanabban a csoportban szerepeltek a hüvelyesek, a diófélék, a baromfi és a hal; a hasonlónak feltüntetett növényi és állati eredetű fehérjeféleségek tulajdonságai és élettani hatásai eltérők.
Helyesebb a dióféléket és a hüvelyeseket a zöldségek és gyümölcsök csoportjába sorolni.
A halat és a baromfit heti néhány alkalommal, míg egyéb húsféleségeket ennél ritkábban és csak kis mennyiségben kellene ennünk.
Nagyobb mennyiségben kellene fogyasztanunk növényi olajokat (olívaolajat, szezámmagolajat, földimogyoróolajat); az USDA-piramis csúcsán a növényi olajok és állati zsírok egy csoportban vannak.
Javasolt naponta kis mennyiségű bor fogyasztása, s fontos a napi rendszerességgel végzett fizikai mozgás is. Az utóbbi két ajánlás az USDA-piramisból hiányzik. Némely betegcsoportnak is javasolják, hogy a táplálkozási piramisok élelmiszer-ajánlásának megfelelő életvezetési módot kövessenek. Különösen nagy jelentőségű az élelmiszer-útmutatók használata szív- és érrendszeri betegségben, valamint felnőttkori típusú cukorbetegségben szenvedők, illetve fogyókúrázók esetében.

Irodalom
1.
http://www.intelihealth.com Healthy eating during pregnancy.
2.
http://www.nal.usda.gov

3.
http://www.news.cornell.edu/science: Asian Diet Pyramid offers alternative
to U.S. Food Guide Pyramid.
4.
http://www.nutritionexplorations.org/kids: Food Guide Pyramid.
5.
http://www.oldways.spt.org/pyramids Healthy Eating Pyramids& Other Tools.
6.
http://www.vegsource.com/nutrition
7. Painter, J., Rah, J.-H-, Lee, Y.-K.: Comparision of international food guide
pictorial representations. JAMA, 2002, 102, 483--489.
8. Kansas SRS Service Center Food Guide Pyramide for Older Adults (adapted
from J. Nutr., 1999, 129, 751--753).

9. www.szivbarat.hu

Dr. Szépvölgyi Gáborné főiskolai adjunktus,
Semmelweis Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar Dietetikai Tanszék







Egyedi keresés a POINTERNET Diéta oldalaira vonatkozóan


Hirdessen itt! A szükséges információkat elolvashatja, ha erre a szövegre kattint.


A fenti dokumentummal kapcsolatos felelősség meghatározása