Bizonyos gyümölcsök és zöldségek fogyasztása csökkentheti a rák kockázatát, sőt, a daganat növekedését is megállíthatja. Az Amerikai Rákkutatók Szövetségének 6. éves nemzetközi konferenciáján kutatók arról számoltak be, hogy bár olyan, mint rákellenes diéta nem létezik, a sok zöldség és gyümölcs fogyasztása csökkentheti a rák kockázatát. Az új eredmények alátámasztják a korábbi kutatásokról szóló jelentéseket.
|
|
|
 |
|
|
A legújabb a listán a fekete málna, amelynek fogyasztását a nyelőcsőrák veszélyének csökketésével hozták összefüggésbe, valamint a keresztesvirágúak, főként a brokkoli, amely a hólyagrák kialakulását akadályozza meg.
– Az új kutatási jelentések ellenére nincsenek „varázsételek” – mondja dr. Laura Kresty, a táplálkozástudomány professzora. – A fontos az, hogy sok és sokféle zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk, lehetőleg azt, amelyiknek a szezonja van.
A fekete málna fogyasztása állatkísérletek után egy kisszámú – 20 betegen végzett – vizsgálat szerint valóban gátolja a szájüreg, a nyelőcső- és a vastagbélrák kialakulását.
Ennek valószínűleg az az oka, hogy a gyümölcs gátolja a szabad gyökök romboló hatását: a kísérleti alanyok vizeletében ugyanis csökkent a 8-Izoporosztán szintje, ami az oxidatív stressz csökkenésére utal. Nőtt ezzel szemben a GSTpi nevű enzim szintje, ez az enzim segít a rákkeltő anyagok méregtelenítésében.
Szintén amerikai kutatások szerint a keresztesvirágúak – brokkoli, káposzta és karfiol – nyersen fogyasztva mintegy 40 százalékkal csökkentik a hólyagrák kockázatát. A szakemberek a nyers zöldségek fogyasztását ajánlják, mert a főzés során elvesznek a rák ellen védő értékes anyagok.
American Association for Cancer Research''s Sixth Annual International Conference on Frontiers in Cancer Prevention Research, Philadelphia, Dec. 5-8, 2007.
|