Transpack főoldal   Transpack 2012 Január Február






Tartalomjegyzék Pályázati aktualitások Élelmiszernövények bioműanyag előállítására vagy élelmezésre  Érvek és ellenérv Utolsó lap

Óvd az élelmiszert!





A Worldstar Csomagolási Világversenyről a magyarországi cégek ezúttal hét díjjal tértek haza. Milyen irányban változott, fejlődött a világ, illetve a magyar élelmiszeripar csomagolási igénye az utóbbi években? Milyen üzenetet hordoznak a díjazott fejlesztések a hazai élelmiszercsomagolások fejlesztői számára? – a tendenciákról beszélgettem Nagy Miklóssal, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség főtitkárával.

A korábbi évek során összesen mintegy húsz Worldstar díj jelezte a magyar csomagolóipar nemzetközi elismertségét, amelyet a legutóbbi seregszemlén újabb hét kitüntetés gyarapított. A hét kitüntetett pályamunka négy magyar vállalat nevéhez kötődik!Három díjat kapott az STI Petőfi Nyomda Kft. a bögre alakú display állványa, a Gere borospalackok címkéje és a Törley pezsgő díszdobozos csomagolása nevezéseiért. Két díjat nyert a Duropack Starpack Kft. polckész doboz konstrukciója és az autóülés szerkezetek számára készített exportszállítási csomagolás pályázatával. Egy-egy kitüntető címet érdemelt ki a Hungerit Baromfifeldolgozó Zrt. Valdor mini készételének fogyasztói csomagolása, illetve a Karsai Alba Műanyag-feldolgozó Kft. tabletta- és gyógyszeradagoló flakonja.

·                       A Duropack Starpack „Pusher” polckész dobozkonstrukciója különösen az áruházláncok számára nyújt forgalomnövelő lehetőséget. Az eladáshelyre tett doboz egyszerű mozdulatokkal, vágó vagy nyitó eszköz használata nélkül felbontható. A fejlesztők „megfejelték” a megoldást egy ötletes fenékszerkezettel, amely lehetővé teszi a doboznak a polcra erősített mozgatószerkezetre való felhelyezését, és így a dobozba tett termékből mindig jut egy újabb a vásárlással kivett előző helyére.

·                       Az autóülés szerkezetek számára készített exportszállítási csomagolás jelentősége és egyben érdekessége pedig az, hogy a tervezők lényegében minta, makett nélkül dolgoztak, illetve csak a tervezés egy késői szakaszában kapták kézhez a csomagolásra szánt, bonyolult alakzatú autós egységet.

·                       Más erények jellemzik a Hungerit Zrt. Valdor mini fogyasztói csomagolását. A fejlesztők kreativitását dicséri, hogy szakítva a hagyományokkal, dobozuk formája üde színfolt lehet a boltok polcain.

·                       Az STI Petőfi Nyomda három díja pedig visszaigazolja a cég több éven át követett befektetési és gyártástechnológia fejlesztési törekvéseit. Az iparág jeles képviselőjének üzemeibe az elmúlt években csúcsteljesítményű nyomda-, illetve stancoló gépek érkeztek. A társaság kreatív munkájára egy újabb példa a bögre alapú display-állvány. A csomagolás látványa azt fejezi ki, hogy egy bögrényi leves pillanatok alatt elkészíthető a polcra helyezett termékből. A boros címke alkotói pedig bátran támaszkodtak a sokféle csomagolási és nyomdai tudásra. A Gere boros palackra ragasztott címkelátszólag egyszerű megoldás, mégis különleges, többek között a GA monogram felvitele díszíti a palackot, de egyben védi a bormárkát a hamisításoktól.

 

Felerősödtek a csomagolási feladatok a válságban

A legutóbbi világversenyen is azok a csomagolások keltették fel a figyelmet, amelyek növelik a vásárlói kényelmet, keresik a vevő kegyeit, elősegítik a kiszolgálást, s mindez együttesen párosul a környezet iránti felelősséggel, összegez Nagy Miklós. A csomagolás fontos szerepet tölt be az értékláncban – teszi hozzá, hiszen védi a terméket, eleget tesz a logisztikai követelményeknek és kiemeli a termék előnyeit.

A Foodapest mostani seregszemléjén ismét szembesülünk a csomagolóipar és csomagolási technológia nemzetközi trendjeinek számos elemével. A kiindulópont változatlan: a gazdasági válság felerősítette a csomagolóiparral szemben támasztott igényeket. Jogos elvárás, hogy a csomagolás segítse elő a termék eladhatóságát, támogassa a felhasználóköltségcsökkentő törekvését, például csökkentse az élőmunka igényt. Ez nem zárja ki, hogy a vásárlók egyes csoportjai számára ne kínálnának drágább, illetve akár egészen különleges csomagolásokat. Az eltérő vásárlói igények kielégítésefontos érdek számos gyártónak és kiskereskedelmi cégek, ezeken a területeken különösen erős követelmény az igényekhez igazított csomagolási forma.

Amikor a vásárlói szokás a döntő

A vásárlók fogyasztási szokásai is beleszólnak a tervezők munkájába. A sört például Kelet-Európában döntő mennyiségben nagy egységű, PET palackokba töltik, ezzel szemben Nyugat-Európában az eladott mennyiség 40 százalékát csapoltként értékesítik. A fennmaradó mennyiséget jellemzően fémdobozba töltik, csak kisebb mennyiség kerül üvegpalackba. Ugyanakkor Amerikában az üvegpalackos csomagolás a népszerű, kisebb arányt ér el a fémdoboz, s elenyésző a csapolt sör mennyisége.

A hazai csomagolóipar teljesítménye lemérhető az egyes üzletláncok polcképeinek a segítségével is. Nagy Miklós szerint a környezetvédelmi követelmények  számos csomagolás esetén visszaköszönnek a mindennapi kínálatban. Jó példa erre az ásványvíz. Az ásványvizek csomagolási formája jellemzően a PET palack. A vásárlók főként higiéniai és élelmiszer-biztonsági igények miatt gyakorlatilag elfordultak a visszaváltható formáktól. Bizalmatlanok az újratöltött palackokkal szemben. Mégis folyamatos az ésszerűsítés: a PET palackok tervezői egyszerűsítik a zárást, kevesebb menetszámot alkalmaznak. Szinte grammonként csökkentik a palack súlyát, így a milliós darabszámú sorozatok esetén tonnás nagyságrendű a súly megtakarítás. Áttértek a papírcímkéről a poliészter címkére. Ez megkönnyíti a palackok újrahasznosíthatóságát, nem kell válogatni, mosni.

A folyamatos fejlesztések másik érdekes területe a tálcás élelmiszerek előretörése. A kiskereskedelemben csökkent a kiszolgálópultok szerepe. A polcokon mind több élelmiszerkategóriában nagy arányban szerepelnek a szeletelt, a kész és félkész készítmények. Főként vákuum védőgázas csomagolás terjedt el, amely egy hatékony csomagolás, alkalmazásávalnövelhető az élelmiszerek szavatossága, tárolhatósága. Az egységes alátét tálcákat, az egységesen megnyomtatott fedőfóliát nagy tömegben lehet gyártani. Ezt egészítik ki az adott termékhez választott víztiszta címkével. A tálcás csomagolások jól igazodnak a vásárlók napi fogyasztói igényéhez, a vásárlások számának ritkulásához. Fontos elvárás a termékek változatos megjelenése, öltöztetése.

Csökkenthető megtérülési idő és négyzetmétertömeg

A csomagolási fejlesztések megtérülési ideje egyre zsugorodik. Például a hajlékonyfalú és a kartondobozos csomagolásban az élenjáró gyártók felkészülnek az olyan esetekre, hogy ugyanazon csomagolóeszközt a mennyiségi igénynek megfelelően eltérő technológiával állítja elő. Működtetnek pl. mélynyomó gépet, flexo-t és üzemeltet digitális gépet is. Ezzel lefedik a mennyiségi csomagolóeszköz igényeket, például a teljesítik a 20 tonnás megrendelést és a 200 kilogrammost egyaránt.

A papír csomagolószerek területén is jelentős a fejlődés. A hullámpapírlemez dobozos megoldásoknál folyamatosan csökken a négyzetmétertömeg. A gyártók A-tól N-ig növelték a hullámosítás formáitt. A tervezők élnek azzal a lehetőséggel, hogy fokozható a hullámpapírlemez terhelhetősége a hullámosított rétegek egymáshoz illesztésével. Számolnak azzal is, hogy a csökkentett négyzetmétertömeg kedvező hatással bír a logisztika minden elemére. De önmagában is előnyös egy hullámpapírlemez doboz, hiszen 95 százalékában újrahasznosított papírból készül. Számos diszkont áruház, ahol az élelmiszert gyűjtőcsomagolásból kínálják, előszeretettel használ belső felületén is fehér színű hullámpapírlemez dobozt, a tisztaság, a higiénia hatásosabb kifejezése érdekében.

A papír csomagolószerekben hazánk más esetekben is követi Európát, ahol a hullámtermékek körében ugyan magas a nyomatlan arány, ám egy ésszerű határ mentén jellemző a két és a három színes nyomat. Nálunk is magas a nyomatlan csomagolóeszköz aránya, de az egy-két színnel nyomottak aránya kicsi, miközben a 3 és a több színnel nyomottaké kissé magasabb. Nagy Miklós az eltérések okát abban vélelmezi, hogy egy ismert, jól bevezetett márkának elegendő egy kevésbé feltűnő csomagolási megoldás.

Magyarországon Nyugathoz képest talán még más a fogyasztók elvárása. Hazánkban magasabb figyelemfelhívást várunk el a termékek eladását segítő csomagolásától.

Bálint Tóth János







Hirdessen itt! A szükséges információkat elolvashatja, ha erre a szövegre kattint.


A fenti dokumentummal kapcsolatos felelősség meghatározása