NÉGYEZER LÁB ALATT
   
   TARTALOM
   KIADÓ
   LAPKONCEPCIÓ
   MEGJELENÉSI IDŐPONTOK
   HIRDETÉSI ÁRAK
   TECHNIKAI  ADATOK
   ELŐFIZETÉS
   TERJESZTÉS
   ELÉRHETŐSÉGEK
   AKTUÁLIS SZÁM
ÉLETMÓD: Repülés 

Business air: Hogy üzleti célra milyen sűrűn vesznek igénybe egy- illetve kétmotorosokat nem jegyzi statisztika. A hivatalos adatok szerint Magyarországon jelenleg 450 kisgépnek van légi alkalmassági engedélye, és mintegy 1200-an dicsekedhetnek az ezek vezetéséhez szükséges a PPL-lel, vagyis a Private Pilote Licence-el.

Húszmillió forintért már megvehetô egy olyan gép, amellyel a belföldi légtér biztonsággal berepülhetô – állítják a szakemberek. Mégis kevesen vállalják a nyilvánosság elôtt magán-, illetve cégtulajdonban lévô gépüket. „Két év múlva talán már nem utasítom vissza és nyilatkozom” – mondta nem egy topmenedzser a ManagerMagazin megkeresésére.

Elsô pillanatban furcsa ez a szemérmesség, de ha jobban belegondolunk, akár érthetô is. A saját repülôgép tulajdonlása a társadalom szemében ma a luxus felsô fokának számít. A több tízmilliót érô gépkocsi, amely beleolvad a forgalomba, feltűnô, de megbocsátható luxus. A repülôgép az más. Tulajdonlása nem hasonlítható az adriai kikötôkben horgonyzó motorosok vagy vitorlások birtoklásához sem.

ARCHÍVUM    CIMLAPSZTORI   KIRAKAT   KORMÁNYZATI NEGYED  CÉGVILÁG  KARRIER  BEFEKTETÉS  TREND  EXTRA  ÉLETMÓD  ROVATOK    


A repülôgép kevésbé rejthetô el, használata adminisztratív szabályokkal körbebástyázott. Minden „mozdulata” követhetô, regisztrált. És persze nagyon is érthetô, hogy egy olyan országban, ahol az anyagi életviszonyokban ilyen hatalmasak a különbségek, nem kelthet szimpátiát a jólét ilyetén megmutatása. Nehezen bizonyítható, de mintha az elutasítások egy részénél a szégyenérzet is szerepet játszott volna: „nem lehetek addig vállalhatóan jómódú, amíg túlságosan sokan élnek szegény sorban”. Aztán persze voltak olyanok is, akik nyilvánvalóan nem kívánták az adóhivatal érdeklôdését felkelteni. Tény, hogy egy kisrepülôgép esetében nem a vételi ár a legnagyobb teher. Az üzemeltetés, a különféle díjak és illetékek jelentôsen emelik a működési költségeket.

A fent említett 450 kisgép mindössze néhány százalékát sorolhatjuk az üzleti utak lebonyolítására vásárolt repülôgépek közé. „Pedig növekszik a kisgépes üzleti utak száma” – mondja a Pannon Air Kft. ügyvezetô igazgatója, Szász Alajos. A cég nyolc saját gépe mellett 15-20 gépet üzemeltet, vagyis magán-, illetve céges gépek bérbeadását is vállalja. „Belföldi légitaxit kevesebben vesznek igénybe. Külföldre viszont egyre több megbízásunk van. Az ok egyszerű: ha az üzletember nem akarja a hétvégét az adott helyen tölteni, akkor a nagy utasszállítókra teljes árú jegyet kell vennie. Ha mondjuk harmadmagával utazik, és szállodaköltséget is kell fizetnie, biztos, hogy olcsóbban jön ki velünk. Ráadásul sokan bizalmatlanok a kelet-európai országok belföldi járataival szemben. Ukrajna, Románia, a volt Jugoszlávia nagyvárosaiba például csak a fôvárosokból induló helyi gépekkel lehet eljutni. Így vannak üzletemberek, akik közvetlenül a tárgyalás helyszínére veszik az útirányt” – mondja a Pannon Air ügyvezetôje. Megbízóik között kis és nagy cégek egyaránt megtalálhatók. Az 500 ezer forinttól egymillió forintig terjedô napi bérleti díjat például DA-40 TDI típusú kétmotoros gépükre (négy utas+két pilóta) nem csak a multinacionális cégek fizetik ki könnyedén.

Egy biztos: ez az utazási forma tôlünk nyugatabbra sokkal elfogadottabb. Tököl nem nyilvános le- és felszállóhelye alig több mint egy éve létesült. (Műszerezettség híján egyelôre nem minôsíthetô át repülôtérnek.) Talabos Gábor, a Master Sky Szolgáltató Kft. ügyvezetôje, Tököl szakmai vezetôje csak „saját” statisztikát emleget. A 2003-as év több mint 5700 fel- és leszállásának javát a hobbirepülés, sportrepülés kategóriájába sorolja. Talabos szerint körülbelül 200-300 volt az üzleti, illetve a magáncélú felszállások száma. Ami az engedélyeztetést illeti, a hazai kisgépes repüléseké eléggé egyszerű: nagyjából egy órával az indulás elôtt kell jelezni az útirányt, a magasságot, az idôpontokat a Hungarocontrol légiforgalmi irányító szolgálatnál.

Ez a négyezer láb (kb. 1200 méter) alatti, látás szerinti repülésekre vonatkozik. Határon túli célállomás esetén 24 órával hamarabb illik engedélyt kérni az útvonalra. A számok olyannyira átláthatatlanok, hogy például Tardos János, az Aeromagazin fôszerkesztô-helyettese a szakújsághoz beérkezô információk alapján mindössze tízre teszi a vállalati célú repüléseket rendszeresen végzô cégek számát. A gépek általában a cégtulajdonosoké (a cég vagy annak vezetôje nevére bejegyezve).

A saját kisgéppel rendelkezô vállalkozások elôbb-utóbb maguk is vállalnak repülôgépes szolgáltatást mások részére, hiszen a gépek fenntartási költsége – amely állásidôben is jelentkezik – így könnyebben elôteremthetô. Azok a cégek, amelyek üzleti útjukra repülôgépet vesznek igénybe, de nem kívánnak saját gépet fenntartani, a tizennyolc hazai légitaxivállalkozás szolgáltatásai közül válogathatnak. Ez utóbbiak általában belföldi utakat vállalnak, két-négyszemélyes kisgépekkel, Cessnákkal vagy Piperekkel. Rajtuk kívül működnek még olyan nagyobb repülôs vállalkozások is, amelyek rendelkeznek az ICAO szervezet hárombetűs nemzetközi kódjával, általában valamilyen nagyobb befogadóképességű, 6–14 személyes repülôgéppel, s gyakran vállalnak Európán belüli nemzetközi fuvart.

Az RTL Klub televíziós csatorna eddig egy kisebb helikoptert üzemeltetett, de most tervezik egy légcsavaros személyszállító repülôgép beszerzését, amellyel a cég vezetôi menetrendi megkötöttségek nélkül bonyolíthatják majd le gyakori brüsszeli és más európai célok felé vezetô üzleti útjaikat. A gyôri Audi gyár vezetô tisztviselôi is magánrepülôgéppel közlekednek a gyár németországi központja és a péri repülôtér között. Saját repülôgép beszerzését tervezi az OTP Bank is. Ezt a leendô sugárhajtású üzleti gépet az OTP Travel üzemeltetné. Úgy tervezik, hogy a gépet bérbeadják hazai és külföldi vállalkozásoknak, sôt magyar kormányzati repülésekre is felajánlják majd.

Verô Júlia


Angyal László: Az AOPA (Aircraft Owner and Pilote Assosiation) alelnöke szerint a lengyelek, csehek, szlovének nyíltabban felvállalják a magángépeket


ARCHÍVUM    CIMLAPSZTORI   KIRAKAT   KORMÁNYZATI NEGYED  CÉGVILÁG  KARRIER  BEFEKTETÉS  TREND  EXTRA  ÉLETMÓD  ROVATOK    



powered by