Ajándék ló Trójából
   
   TARTALOM
   KIADÓ
   LAPKONCEPCIÓ
   MEGJELENÉSI IDŐPONTOK
   HIRDETÉSI ÁRAK
   TECHNIKAI  ADATOK
   ELŐFIZETÉS
   TERJESZTÉS
   ELÉRHETŐSÉGEK
   AKTUÁLIS SZÁM
Karrier: Karácsonyi ajándékozás   

Kapcsolatépítés ünnepek táján: A karácsonyi ajándékozás már hónapokkal korábban fejtörést okoz a cégek marketingosztályain – mi az, ami sem a tavalyi figyelmességekre nem hasonlít, a konkurencia sem azt választja, ámde megfelel a cégrôl kialakult imázsnak.

A családi ajándékozásnál is gondosabban válogatják ki a cégek a megajándékozandók körét, az ajándékok szükséges alsó és felsô értékhatárát. A fogadóoldalon ugyanis minimum ugyanolyan szakértelemmel fogják megvizsgálni a prezent értékét, majd pedig azt kutatják, hogy ki kaphatott azonos cégtôl még drágábbat.

Illúziók rég nincsenek már, ennek ellenére meglehetôsen szemérmesen nyilatkoznak az érintettek. Ráadásul soha nem teljesen egyértelmű a határvonal a kedves figyelmesség és a korrupció között. Egy aránytalanul drága ajándék lehet, hogy ellenkezô hatást ér el, ha a megajándékozott azt feltételezi, hogy ezzel megvásárolni szeretnék. Miközben minden érintett az ünnep tisztaságát hangsúlyozza, némiképp elgondolkodtató lehet az a tény, hogy a Transparency International idei nemzetközi korrupcióval foglalkozó jelentésében Magyarországot a középmezônybe sorolta, szinte minden európai uniós tagállam és tagjelölt mögé

ARCHÍVUM    CIMLAPSZTORI   KIRAKAT   KORMÁNYZATI NEGYED  CÉGVILÁG  KARRIER  BEFEKTETÉS  TREND  EXTRA  ÉLETMÓD  ROVATOK    

.Az ajándékozás célja általában a kapcsolatépítés, köszönet az egész éves együttműködésért, illetve konkrét üzletek esetében történt közreműködésért vagy leendô projektek elnyerésének reményében. Az ajándék ideális esetben olyan tárgy, amely lehetôleg nap mint nap az illetô kezébe kerül, és az ajándékozó céget juttatja eszébe.

MIÉRT?

Nem feltétlenül kell kapcsolódnia a cég tevékenységéhez, de nagyon praktikus, unikális eszköz kell legyen, amelybôl csak ez az egy darabja van, de legalábbis legyen minôségi darab, amelyet, még ha több is van belôle, nap mint nap szívesen használ, hord, elônyben részesít a többivel szemben. Az ajándék kapcsolódhat továbbá az ajándékozó cég reklámkampányához is. Utalhat egy már ismert hirdetésre, ezzel is erôsítendô a kampány hatékonyságát. Amennyiben közelebbrôl ismerjük az illetôt, érdeklôdési körét, adhatunk személyes ajándékot is, ez különösen a nagyobb értékű ajándéknál jellemzô. Az ajándékozás megtervezése és lebonyolítása is igen gyakran a cégek kommunikációjáért felelôs ügynökség dolga.

Schillinger Attila, az Avantgarde Group ügyvezetôje szerint ügyfeleik ritkán igényelnek különösebben kreatív ajándékokat, azok jellemzôen inkább egyéb, például sajtóeseményekre készülnek. A karácsonyi ajándékozás során túlnyomó többségben a hagyományos figyelmességek, mint például naptár, bor, porcelán cserélnek gazdát. Felértékelôdôben vannak viszont a személyre szóló ajándékok, például a bôrkötéses könyv vagy egyéni feliratozással ellátott borospalack. Az átlagajándékok igen gyakran az erre szakosodott cégek sok ezeroldalas katalógusaiból kerülnek ki, de volt már példa mondjuk arra is, hogy egy jó nevű borász (Thummerer, Bock vagy Szepsy) pincéjébôl rendeltek meg néhány száz, esetleg ezer üveg bort – meséli Schillinger.

ÜZLETI ÉRTÉK

Kevéssé idealisztikus, de a valóságnak általában megfelel, hogy a döntési mechanizmus természetesen az adott személy „üzleti értéke” alapján történik. Az egyszerű napi kapcsolatok mellett tehát vannak olyan „kiemelten fontos személyek”, akik értékben és az ajándék személyes jellegében is különleges holmit kapnak. Ilyenek lehetnek egy-egy nagyobb projekt vezetésében közreműködô ügyfelek, illetve olyanok, ahonnan még további megrendelések várhatók. Ezenkívül lobbikapcsolatok, egy-egy hitelelbírálási kérelemben vagy pusztán a pénzügyeink kezelésében egész évben segítôkészen részt vevô banki munkatársak részesülnek kiemelt figyelmességben.

A PR-szakértô elmondása szerint az ügyfeleik általában személyenként néhány ezer forintos ajándékokban gondolkoznak, ezt csupán a különösen fontos ügyfelek, a kapcsolati háló tetején helyet foglalók ajándékai haladják meg. Itt tízezertôl néhány tízezerig terjed az érték. Ez a kiemelt VIP-csoport létszámában nem haladja meg a harmincat, míg a többi kapcsolat száma a cég profiljától függ: például egy vállalatközi kereskedelemmel foglalkozó cég csak száz alatti, míg egy kiskereskedelmi cég akár több ezer ügyfélnek is kedveskedik egy kis meglepetéssel. Ezek a kapcsolati hálók ma az üzleti életben a legféltettebb kincsnek számítanak. Ezeket a listákat, kapcsolati adatbázisokat senki nem adja ki a kezébôl – mondja a szakember.

Az ajándékozás alsó határát jelentô, tömegesen szétküldött ünnepi üdvözlôlap postán, esetleg csak elektronikus formában, emailként érkezik meg. A kis értékű, úgynevezett szóróajándékok általában futárral vagy taxival jutnak el a címzetthez, míg a következô kategória, az 5 és 15 ezer forint érték közöttiek általában kiváló alkalmat adnak az ajándékozó számára, hogy személyesen is építhesse tovább a kapcsolatot egy rövid találkozó keretében. Ennél drágább, több tízvagy százezres értékű ajándék esetén (amirôl hivatalosan már senki sem tud) azonban már nem szokás találkozni, csupán egy névjeggyel és egy kézzel írott üdvözlôlappal fedi fel kilétét a „titokzatos jótevô”. Gyakran öncélú még az ajándékozás itthon, a marketingesek nem ismerik fel az ebben rejlô lehetôségeket, olyan ajándékokat küldenek, amelyeknek semmi közük a cég tevékenységéhez – avat be R. Nagy András, a Próbakô Kommunikáció munkatársa. Fontos különbség, hogy külföldön sokkal strukturáltabban működik a dolog. Ez azt jelenti, hogy a nagy cégek különféle ajándékcsomagokat, egyfajta „ajándék termékvonalat” állítanak össze, mást kap a partnercég alacsonyabb beosztású kapcsolattartója, mást a marketingese és megint mást a vezérigazgató.

Ezenkívül jellemzô tendencia, hogy a karácsonyi ajándékozást megpróbálják egybekötni valamiféle jótékonysági akcióval: gyakran találkozhatunk például olyan megoldásokkal, hogy a cégek UNICEF-képeslapokat vásárolnak és küldenek vagy hasonló jótékonysági tevékenységet végeznek a karácsonyi idôszakban. Az sem ritka, amikor egy cég üdvözlôlapon jelzi a partnercégnek, hogy az ajándékra szánt dollárokat/eurókat jótékony célra fordította és a partnert is hasonló dologra buzdítja.

JÖVÔ

A jövôben minden bizonnyal nálunk is strukturáltabbá válik az ajándékozás, és egyre gyakoribbak lesznek a „charity” típusú ajándékok. Már most is lehet találkozni jótékony célú képeslapokat küldô cégekkel, bár még sokan panaszkodnak arra, hogy e képeslapok nagy mennyiségben nem – vagy csak nehezen – beszerezhetôk. Egyre gyakoribbá válnak a kommunikációs szempontból hasznos ajándékok, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a cég arculatához/kommunikációjához. Ezenkívül – értéktôl függetlenül – egyre fontosabbá válik az ajándékok kreatív csomagolása, ami egyelôre még szintén nem általános dolog nálunk. Természetesen az ajándékok évrôl évre értékesebbek lesznek – mondja R. Nagy stratégiai igazgató. Schillinger szerint a nyugat-európai szokásoktól egyre kevésbé térnek el a hazaiak, és az integráció kapcsán végleges kiegyenlítôdés várható. Ezek az ajándékok már – ha egyáltalán valaha szolgáltak is ilyen célt – nem befolyásvásárlásról szólnak, hanem egy gondolat kifejezésérôl, egy figyelmességrôl, arról, hogy emberek vagyunk, kapcsolataink vannak és ezek fontosak számunkra – így az ügyvezetô. Úgy legyen.

Jókuti András

Átlagos

Minden évben visszatérô ajándék a minôségi bor, a pólók, dzsekik és egyéb ruhafélék. Néhány éve fellelhetôek a piacon és egyre kedveltebbek a desszertek, amelyeket céges logóval ellátott fém- vagy fadobozban rendelnek az ajándékozók. Javasolt ilyenkor a dobozon a cég logóját csak kisebb méretben feltüntetni, inkább foglaljuk bele egy kedves grafikába, amelyet hosszú távon is szívesen használnak majd az ajándékozottak. Az ajándékkatalógusokból kiválasztott termékeken általában pontosan látszik, hogy távol-keleti tömegcikkek.


Különleges

Az exkluzív kategóriába tartozó meglepetések közé tartozik a muzeális borkészlet különleges borokkal (akár több százezer forint értékben), nem ritka órák, ékszerek vagy értékes dísztárgyak ajándékozása sem. Ez utóbbiak azonban csak közeli, valóban személyes kapcsolat esetén, hiszen ismerni kell hozzá az illetô személyiségét, ízlését. Ez érvényes a kiegészítôkre, bár egy 80-100 ezer forintot is meghaladó értékű bôrtáska kiválasztása talán egyszerűbb. A hazai karácsonyi ajándékozások során az egyik legkülönlegesebb ajándék, amelyrôl hallottunk, egy muzeális tôr volt egy gyűjtô számára.

ARCHÍVUM    CIMLAPSZTORI   KIRAKAT   KORMÁNYZATI NEGYED  CÉGVILÁG  KARRIER  BEFEKTETÉS  TREND  EXTRA  ÉLETMÓD  ROVATOK    


powered by